Det håller på att bli rätsida på bromsprovarna för tunga fordon från danska BM som haft problem sedan det nya kravet för slipvärden kom i samband med lagkravet enligt TSFS 2015:18. En förbättring av den befintliga programvaran ligger framme sedan en tid tillbaka som gör det lättare att genomföra ett godkänt test.

– Nu är vi i full gång! Allteftersom vi får in material så byter vi dem ute på verkstäderna. Den äldre generationen av bromsprovare kräver komponentbyte, medan för den nyare handlar det om en mjukvaruuppdatering på traditionellt vis, berättar Lennart Årebäck, vd för Autoverktyg som representerar BM bromsprovare på den svenska marknaden.

Uppskattningsvis rör det sig om 200-300 bromsprovare som behöver uppdateras.

– Vi har en lista som vi arbetar efter och varefter bytet sker bockar vi av. I nuläget kan jag inte säga hur många provare som vi har hunnit med. Men vi är i full gång. Vi får material leveranser varje vecka och byter allteftersom. I samband med bytet gör vi även en fysisk funktionskontroll så att vi vet att den uppdaterade bromsprovaren fungerar, förklarar Lennart Årebäck och tillägger:

– Nu känner jag mig hoppfull. Det som vi har gjort fungerar. Vi har även haft kontakt med flera MRF-verkstäder efter att de varit med på ett möte hos MRF där bromsprovarna varit en punkt.

MRFs styrelse för tunga fordon har riktat kritik mot Autoverktygs senfärdighet med att uppdatera programvaran på befintliga bromsprovare från BM. Frågan om Autoverktygs agerande har varit återkommande på styrelsemötena under det senaste halvåret.

Bilverkstad

Motorbranschens akuta rekryteringsbehov

Motorbranschen har ett akut rekryteringsbehov parallellt som det krävs politiska beslut för att stärka upp den...

Läs mer

Branschstandard för hantering av elfordon

MRF och BIL Sweden tar nu initiativet till att ta fram och leda arbetet med riktlinjer...

Läs mer

MRF väljer lobbypart i EU

Från årskiftet har MRF valt att gå vidare och bara jobba med AECDR – Alliance of...

Läs mer
Visa alla