200 procent nyttigt för alla deltagare – oavsett var man arbetar inom lack och bilskador eller som tekniker på ett försäkringsbolag. Så sammanfattar MRFs Jan Olvenmo seminarieturnén ”Billackering och lackmaterial”, som genomförts i ett samarbete mellan MRF och lackleverantörerna, Sveff.

Seminariet, som har letts av den rutinerade duon Bengt Öberg och Sten Karlsson, har haft inte mindre än 14 nedslag landet runt under några intensiva majveckor.

– Jag vill säga att det har varit ett smått otroligt bra deltagande samtidigt som det har gett uttryck för ett fint samarbete parterna emellan, lackverkstäder och försäkringsbolagens tekniker. Sammantaget kommer detta att vara bra för branschen eftersom seminarierna varit efterlängtade, säg emotsedda.

– Mycket har gått att hantera genom åren. Men vi har också inom vissa områden hamnat på ett mellanläge, där det i sin tur upphöjts till den tillämpliga sanningen, brukligt på gott och ont, säger Jan Olvenmo.

Mycket har cirkulerat kring tidlistan och tolkningen av den, att det ska lösa problemet även om så inte är faller i verkligheten.

– Bara hur man tidsätter, vi har förtydligat vad som avses med meryta. Det är viktigt att man gör rätt. Därför har vi utgått från fakta och inte antaganden. Det går inte att göra merjobb utan att även ta ansvar för det. Kan man inte göra ett jobb ska man skriva att det är en provisorisk reparation. Bara det är ett exempel på vad vi har tagit upp, säger Jan.

Ett problemområde definitionen av vad som avses som lackyta. Är det mindre än sex centimeter emellan lackskadorna är det en yta medan är det mer än sex centimeter emellan rör det sig om två lackytor.

­– För många har seminariet blivit ett uppvaknande, vilket också varit ett syfte, förklarar Jan.

Andra områden som seminariet tagit upp är ECO-Paint och svårigheterna med den tekniken främst sett till kulörer, lackmaterial och att det avser allt material som krävs för att genomföra arbetet, samt tidlista och där kommer ytterligare utbildning.

– Så här i efterhand kan vi konstatera att seminariet varit välbehövligt eftersom det råder stora kunskapsvariationer, avslutar Jan Olvenmo.

Plåt och lack

Motorbranschcollege får ny samarbetspartner

Motorbranschcollege och CAB Group AB har tecknat en avsiktsförklaring om samarbete kring subventionerat pris på skadeberäkningssystemet...

Läs mer

Nominera till MRFs Stora Pris

MRF:s Stora Pris är ”Ett pris på 30 000 kr som delas ut till person eller...

Läs mer

KKVs rapport – försäkringsbolagens makt över bilen

Bilägarna styrs av fordonstillverkare och försäkringsbolag. Det skriver Konkurrensverket, KKV, i sin rapport ”Makten över bilen”....

Läs mer
Visa alla