För drygt tre år sedan uppmärksammade MRF hanteringen av förbjuden och växthuspåverkande AC-gas, så kallad ”fulgas”. Nu är det dags igen. Denna gång larmar MRF branschen om förekomsten otillåten import, försäljning och hantering av ytterligare ett köldmedia – gasen HFC134

HFC134 är en så kallad F-gas som hårt reglerad och kvoterad inom EU. Målet är att successivt fasa ut dessa produkter helt från den europeiska marknaden. En konsekvens är att insmuggligen från andra marknader – läs Kina – ökar.

– Kemiindustrins europeiska samarbetsorganisation, CEFIC, uppger att det förekommer omfattande illegal import från Kina till EU av köldmediet HFC134. Köldmediet används främst i AC-system på äldre personbilar, men också i AC-system på nyare tunga fordon. Sverige är förmodligen inte undantaget från dessa importströmmar, utan vår bedömning är att det även finns en, illegal och svart marknad för dessa kvoterade gaser även till vårt land, förklarar Joachim Due-Boje, ansvarig för servicemarknad på MRF.

– För att inte ännu en gång hamna i samma situation som tidigare med ”fulgas” där ingen myndighet sade sig äga frågan, vill vi redan nu, utöver uppmärksamma bilhandlare och verkstäder på förekomsten även varsla myndigheter som Naturvårdsverket, Tullen och Skatteverket om förekomsten av insmugglat och billigt köldmedia från i första hand Kina, fortsätter Joachim.

Han uttrycker MRFs oro över förekomsten och hanteringen av illegalt infört köldmedia på den svenska marknaden. Förmodligen omsätts det främst bland gör-det-självare och mindre nogräknade, svarta, verkstäder.

– Vår grundinställning är att all konkurrens inom servicemarknaden ska ske på lika villkor, att branschföretagen följer de lagar, regler och andra överenskommelser som reglerar branschen. AC-service ställer krav på certifiering eftersom den innebär risker för både hälsa och miljö, förklarar Joachim Due-Boje.

Frågan om den illegala införseln och hanteringen av köldmedia sköts bland annat av bilbranschens gemensamma återvinningskommitté.


Läs EUs policydokument om hanteringen av kemikalier här 

Dela via mail

Bilverkstad

Skaffa egen el till företaget

Hur löser vi bäst laddning av elfordon när kraven från konsumenter och huvudmän ökar samtidigt som...

Läs mer

Säkerhetsstandard för arbete med elbilar

Arbetet med en branschgemensam säkerhetsstandard för arbete med elbilar pågår. Det handlar om att hitta bra...

Läs mer

Verkstäder utreds som besiktningsföretag i glesbygd

Som en del av en förstudie av konsekvenser, problem, efter att Bilprovningen beslutat att upphöra med...

Läs mer
Visa alla