Bilens dag är ju den 28 oktober, men riksdagens bilnätverk ville inte riktigt vänta till dess utan bjöd in till ett lunchseminarium med rubriken ”Verklighetens trafikanter”. Intresset var stort, så pass att lokalen blev fullsatt och publiken bestod av riksdagsledamöter från sex partier samt en del folk från branschen.

Sofia Westergren, en av grundarna till riksdagens bilnätverk hälsade välkomna och gav sedan ordet till två representanter från Bensinupproret, som kort berättade om sitt upprors syfte och då sin irritation över de höga bensinskatterna.

Huvudtalare vid detta arrangemang var MRFs Charlie Magnusson, som delgav välbehövlig fakta om vägar – nämligen om projektet Vägfakta. Läs mer om detta på www.vagfakta.se – en faktaspäckad hemsida som tar upp allt från skatter, till hur stor del av våra varor och tjänster, d v s människor, som faktiskt färdas på väg och hur stor del av våra infrastrukturpengar som går till väg respektive spår.

Publiken var intresserad och många passade på att ställa frågor om skilda ting, såsom miljö, bränsle, beskattning och hur man påverkar politiker att satsa mer på vägar och bilism. Ett extra bra forum att lyfta den sistnämnda frågan i kan man tycka, då publiken mer än hälften bestod av lagstiftare!

En del mer existentiella tankar lyftes också, som hur ska det bli med bilförsäljningen i framtiden – se bara på husbilsförsäljarna – kommer det bli lika tufft för fler? Och, med elbilsboomen – hur ska det gå ihop med brist på kapacitet för elöverföring? Och ja, det undrar vi väl alla.

Oavsett eventuella dystra tankar så var det ett mycket trevligt event och det är kul att se det växande positiva intresset för bilism hos våra folkvalda.

Opinion

MRF möter EU-kommissionen om gruppundantaget

Nu har dialogen med EU-kommissionen kring de kommande vertikala och generella, konkurrensreglerande, gruppundantagen för motorbranschen inletts.

Läs mer

MRF talar i riksdagen

Bilens dag är ju den 28 oktober, men riksdagens bilnätverk ville inte riktigt vänta till dess...

Läs mer

Förarbetet med nya gruppundantaget intensifieras

Både de vertikala och generella gruppundantagen som gällt för motorbranschen inom EU sedan 2010 ska utvärderas...

Läs mer
Visa alla