Nu har dialogen med EU-kommissionen kring de kommande vertikala och generella, konkurrensreglerande, gruppundantagen för motorbranschen inletts.

2022 kommer en ny konkurrensreglering för bilhandel och året därpå, 2023, en ny reglering för eftermarknaden.

För MRF och andra samarbetande motorbranschorganisationer inom EU/EES innebär utvärderings- och beredningstiden omfattande spring i myndighetskorridorer i såväl hemmavid som i Bryssel. Detta för att med relevanta fakta ge bilhandelns och verkstädernas bild över hur konkurrensen fungerar.

MRFs vd, Tommy Letzén, var med på det första myndighetsmötet i Bryssel som initierats av den nybildade europeiska samarbetsalliansen inom bilhandel och verkstad, Alliance of European Car Dealers and Repairs, AECDR.

– Jag är imponerad över EU-kommissionens uppställning. De var fem utredare från konkurrensmyndigheten som ville höra vår syn på konkurrensen i motorbranschen. De var också tydliga med att de önskar mer  med fakta som hjälper dem i sitt arbete med en ny konkurrensreglering, berättar Tommy.

 

 
Han säger att de, AECDR, fick intrycket av – tillskillnad mot förväntat – att kommissionens utredare var inne på ett generellt gruppundantag för motorbranschen med delar av det vertikala gruppundantaget som riktlinjer.

– De vill styra upp, göra en jämbördig marknads-och konkurrens bild. Vi förde fram våra synpunkter. Det sker många förflyttningar på marknaden som digitalisering, helt nya avtal där vi ser ett agentförfarande komma, vilket naturligtvis påverkar konkurrensbilden.

Tommy påpekar att konsumenten och EUs artikel 101 om konkurrens alltid är utgångspunkten för EU-kommissionens ställningstagande.

– Konsumenten ska ha valfrihet och alltid kunna erbjudas ett så lågt pris som möjligt tack vare fungerande konkurrens. Diskussionen handlade om allt från små detaljer till vilka effekter som drakarna Amazon och Google kan ha för konkurrensen.

– Jag är glad över alliansens samlade kraft, och vi gläds åt att ytterligare ett land, Spanien, valt att ansluta sig, avslutar Tommy.

Opinion

MRF möter EU-kommissionen om gruppundantaget

Nu har dialogen med EU-kommissionen kring de kommande vertikala och generella, konkurrensreglerande, gruppundantagen för motorbranschen inletts.

Läs mer

MRF talar i riksdagen

Bilens dag är ju den 28 oktober, men riksdagens bilnätverk ville inte riktigt vänta till dess...

Läs mer

Förarbetet med nya gruppundantaget intensifieras

Både de vertikala och generella gruppundantagen som gällt för motorbranschen inom EU sedan 2010 ska utvärderas...

Läs mer
Visa alla