De politiska attackerna på bilen och bilismen fortsätter från i första hand Miljöpartiets sida. Ett parti som i riksdagsvalet fick 4,4 procent av rösterna. 

Allra senast, och kanske en av de allra brutalaste attackerna, svarade den kontroversielle riksdagsledamoten och tillika ledamot i trafikutskottet Lorentz Tovatt för. I en tweet med en nybilsannons som illustration skrev det tidigare språkröret för Grön Ungdom: ”Vad gäller sådana här företag så önskar jag inget annat än att de går i konkurs. Cyniska jävla klimathatare!”.

Företaget i fråga redovisade hur mycket högre skatten på nya bilar skulle bli efter årsskiftet och uppmanade därmed kunderna att köpa sin nya bil i år.

– Debatten är förenklad och känslostyrd, många gånger byggd på allmänt tyckande istället för verkliga och för frågan relevanta fakta, säger MRFs informationschef Charlie Magnusson och tillägger att Tovatt inte hade många rätt i sitt twitterinlägg.

– Det är samma utsläpp på en likadan bil i år som efter första januari nästa år, det är endast skatten som blir högre för en så kallad malusbil.

Men den här gången fick det inte passera oemotsagt ut i det offentliga samtalet. Utan Lars Beckman, moderat riksdagsledamot och tongivande inom Riksdagens Bilnätverk, snappade upp tweeten på volley och replikerade med en otagbar smash mitt på Tovatt genom ett debattinlägg i Expressen.

I inlägget ställde Beckman frågan om vilka ytterligare företag som Tovatt ”önskade livet ur”. Tovatt kröp, pudlade, om sin kontroversiella tweet, förklarade att han överdrev, spetsade till det, som det heter.

– Att hata bilen och bilismen har tydligen ett symbolvärde, men för att få ner våra utsläpp räcker det inte med att önska livet ur bilen, så enkelt är det inte, avslutar Charlie.

Lars Beckmans debattinlägg i Expressen 22 november: https://www.expressen.se/debatt/vilka-fler-foretag-onskar-mp-livet-ur/

Opinion

Osaklig attack på bilhandeln fick mothugg

De politiska attackerna på bilen och bilismen fortsätter från i första hand Miljöpartiets sida. Ett parti som...

Läs mer

MRF möter EU-kommissionen om gruppundantaget

Nu har dialogen med EU-kommissionen kring de kommande vertikala och generella, konkurrensreglerande, gruppundantagen för motorbranschen inletts.

Läs mer

MRF talar i riksdagen

Bilens dag är ju den 28 oktober, men riksdagens bilnätverk ville inte riktigt vänta till dess...

Läs mer
Visa alla