Restvärden är den stora framtidsfrågan för begagnatsidan inom lastbilsbranschen. Det menar Axel von Essen, LV-ansvarig på Volvohandlarna, med anledning av MRFs heldagsseminarium Tunga BegBil-20 den 18 februari.

– Säg att framtiden är spännande, allt handlar om ”pengar”. Priset för förstaköparen vet man, men hur sätter man ett restvärde för lastbilen om sju år, inleder Axel von Essen och fortsätter:
– Ta exempelvis, en LNG-bil (flytande gas) och ställ dig frågan om hur attraktiv kan den vara om sju år? Är det rätt teknik eller har det kommit annat ännu bättre?
Lagstiftning och regelverk och deras oförutsägbarhet är ett bekymmer inom tunga fordon, vilket redan konstaterades på Tunga BegBil-19 av Åkeriföretagens representant.

Axel berättar att inom Volvo-handeln talar man mycket om demontering av lastbilar istället för att sälja dem begagnade via egna kanaler eller på export, även om den svaga kronkursen är gynnsam för export för tillfället.

– Många länder har bara Euro3, men man kan inte exportera Euro6 dit eftersom infrastrukturen inte finns. Tar vi större, tyngre ekipage som 74-tonnare, så finns ingen större avsättning för dem utomlands.

Enligt Axel måste försäljaren tänka på begagnatmarknaden redan när bilen ”specas” – den måste vara attraktiv när den byts in några år senare, vilket kan kräva en ”uppspecning” från säljarens sida redan vid försäljningsskedet.

– Där finns det brister och vi måste bli bättre, konstaterar han.
Det finns andra osäkerhetsmoment, som lokala miljözoner även i småstäder som gör att modeller som kan köras på vissa orter blir iskalla på andra. Raskt begränsas avsättningsmöjligheterna.

Sammanfattningsvis måste lastbilshandeln bli bättre på begagnat. Därför är Tunga BegBil-20 en viktig mötesplats, menar Axel von Essen.
– Det är en branschdag, det är en möjlighet att möta kolleger över märkesgränserna på neutral mark.


MRFs heldagsseminarium Tunga BegBil-20 arrangeras 18 februari.

Se föredragshållare och program här

Boka ditt deltagande på konferensen här

Dela via mail

Bilhandel

McKinsey-enkät om bilhandeln

Tillsammans med vår lobbyorganisation på EU nivå - AECDR (The Alliance of European Car Dealers and...

Läs mer

Upp och ner i bilbranschen

Handeln med bilar har medfört stora svängningar under den vår då vi fått kämpa mot en...

Läs mer

Nyreg juni 2020

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar juni-siffrorna.

Läs mer
Visa alla