Begaffären börjar när nybilen beställs

Restvärden är den stora framtidsfrågan för begagnatsidan inom lastbilsbranschen. Det menar Axel von Essen, LV-ansvarig på Volvohandlarna, med anledning av MRFs heldagsseminarium Tunga BegBil-20 den 18 februari.

– Säg att framtiden är spännande, allt handlar om ”pengar”. Priset för förstaköparen vet man, men hur sätter man ett restvärde för lastbilen om sju år, inleder Axel von Essen och fortsätter:
– Ta exempelvis, en LNG-bil (flytande gas) och ställ dig frågan om hur attraktiv kan den vara om sju år? Är det rätt teknik eller har det kommit annat ännu bättre?
Lagstiftning och regelverk och deras oförutsägbarhet är ett bekymmer inom tunga fordon, vilket redan konstaterades på Tunga BegBil-19 av Åkeriföretagens representant.

Axel berättar att inom Volvo-handeln talar man mycket om demontering av lastbilar istället för att sälja dem begagnade via egna kanaler eller på export, även om den svaga kronkursen är gynnsam för export för tillfället.

– Många länder har bara Euro3, men man kan inte exportera Euro6 dit eftersom infrastrukturen inte finns. Tar vi större, tyngre ekipage som 74-tonnare, så finns ingen större avsättning för dem utomlands.

Enligt Axel måste försäljaren tänka på begagnatmarknaden redan när bilen ”specas” – den måste vara attraktiv när den byts in några år senare, vilket kan kräva en ”uppspecning” från säljarens sida redan vid försäljningsskedet.

– Där finns det brister och vi måste bli bättre, konstaterar han.
Det finns andra osäkerhetsmoment, som lokala miljözoner även i småstäder som gör att modeller som kan köras på vissa orter blir iskalla på andra. Raskt begränsas avsättningsmöjligheterna.

Sammanfattningsvis måste lastbilshandeln bli bättre på begagnat. Därför är Tunga BegBil-20 en viktig mötesplats, menar Axel von Essen.
– Det är en branschdag, det är en möjlighet att möta kolleger över märkesgränserna på neutral mark.


MRFs heldagsseminarium Tunga BegBil-20 arrangeras 18 februari.

Se föredragshållare och program här

Boka ditt deltagande på konferensen här

Dela via mail

Bilhandel

Förarbetena för bilhandelns gruppundantag klara

31 maj 2022 ska EUs förordning VBER 330/2010 ersättas. Bakom denna förkortning döljer sig EU:s vertikala...

Läs mer

Nya MRF Begtest 4.0 lanseras

Utvecklingen av MRF Begtest 4.0 är nu klar och vi lanserar det nya systemet som är...

Läs mer

Coronaenkät – viktig del i lobbyarbete

Ett första utkast till rapport föreligger av den europeiska bilhandels- och verkstadskonstellationen AECDRs kartläggning över ”coronaeffekter...

Läs mer
Visa alla