Välkommen tisdag den 17 mars på frukostseminarium om regler och riktlinjer gällande miljöpåståenden vid marknadsföring av bilar till konsument. Arrangör är BIL Sweden i samarbete med MRF, Konsumentverket och Reklamombudsmannen.

Seminariet kommer bland annat fokusera på frågor som berör marknadsföring i bilhallar, annonser samt marknadsföring på nätet. Införandet av WLTP-körcykeln, ny miljöbilsdefinition och ökad andel laddbara bilar i nyregistreringarna gör att det finns ett flertal nya begrepp med miljöpåstående och miljöargument som kommer att redas ut under seminariet.

Seminariet tittar också på grunderna i marknadsföringslagen samt hur reglerna för etisk marknadsföring påverkar hur reklam för bilar får se ut ur ett miljöperspektiv.

Seminariet kommer att livesändas på BIL Swedens Facebook här

Frukostseminarium – Att marknadsföra bilar med miljöargument
Tid:
17 mars kl. 08:30–10:00 (frukost från 08:00)
Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm. Sal: Wallenbergaren.

 

Medverkande:
Charlotte Söderlund, jurist, Konsumentverket
Gunilla Welander, jurist, RO
Jakob Rönnerbäck, jurist, RO
David Norrbohm, vice vd och jurist, MRF
Anders Norén, teknisk chef, BIL Sweden
Ulf Svensson, teknisk samordnare, BIL Sweden

Anmäl dig här

 

Dela via mail

Juridik

MRF webinar om distansförsäljning 26 maj

Onlineförsäljningen av begagnade, och snart även nya bilar, har lyft under coronakrisen. 26 maj kl 11.00...

Läs mer

VDN måste med i onlineannonser

MRF och Konsumentverket har kommit överens om tillägg i branschöverens-kommelsen om varudeklaration (VDN). Den avser krav...

Läs mer

Undvik hantera större summor i kontanter

I förekommande fall och överväg även avregistrering av företaget från Bolagsverkets register mot penningtvätt

Läs mer
Visa alla