Det blåser snålt, riktigt snålt i branschen när bilförsäljningen rasar och verkstadsbeläggningen sjunker i takt med att det körs mindre med bil. Därför är det viktigt att se över verksamheten såväl ekonomiskt som operativt, och inte bara sitta ner och vänta på bättre tider. Olika MRF-medlemmar gör sitt för att klara skivan.


– Att något har varit på gång har vi märkt av sakta, sakta när floor traffic gått ner, men så kom coronaviruset som tryckte ner allt, inleder Thomas Hobro, vd och ägare av Ford- och Mitsubishi-återförsäljaren Vallentuna Motor i Roslagen med 18 anställda och en årlig omsättning på drygt 90 miljoner.

– Vi har agerat genom att införa korttidsarbete för försäljning och administration. Vi har också genomfört marknadsaktiviteter med hjälp av MRFs ypperliga ”coronakort” för att locka kunder till servicemarknaden, fortsätter han.

Kortet är en DM-enhet i vykortsform som MRF har tagit fram, och som medlemsföretagen kan använda sig i sin marknadsföring av verkstadstjänster. Det är bara företagsanpassa kortet med kontaktuppgifter och eventuellt något ytterligare erbjudande, samt adressera det med egna eller köpta adresser.

– Nu återstår att bedöma effekten. Det viktiga är att inget är gratis, utan att vi tar en självkostnad med hämta-lämna. Vi har haft det bra inom servicemarknaden med en 80-procentig verkstadsbeläggning i april och i dagsläget 65-procentig. Nu är det kritiskt när vi startar upp efter sommaren – hur mycket kommer vi ha att göra då? 50 procent, kanske!

Thomas Hobro berättar att han tagit över sin mentors och den tidigare ägaren av Vallentuna Motor, Kjell Noreens, företagarfilosofi – att inte vara allt för ekonomiskt vidlyftig, att inte ta allt för onödiga risker.

– Likviditet och lönsamhet står i fokus varje dag. Visst spekulerar vi som liten handlare i begagnade bilar, men för nya gäller kommission eller konsignation. Spekulera i nytt får stora handlare göra, menar Thomas och tillägger att han i nuläget inte är avundsjuk på dem eller dem som snurrat privatleasing med egen kreditportfölj.

– Det kommer alltid dagar … Personligen tror jag på en relativt human återhämtning efter coronasviterna redan kring årsskiftet 20/21. Utifrån den nulägesbilden fortsätter Vallentuna Motor på inslagen väg med kommande expansion i Norrtälje. Det gör vi utan att ens överväga andra strategier, avslutar Thomas Hobro.


Kolla vykort/marknadsaktivitet Vallentuna Motor 

Dela via mail

Bilhandel

Säkra upp distansförsäljningen

MRF har lanserat två nya blanketter - distansförsäljning och beställning av privatleasingbil. Båda blanketterna är kommunicerade...

Läs mer

Nyreg maj 2020 – kraftig coronaeffekt

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar maj-siffrorna.

Läs mer

Årets GA-enkät har fått stor uppmärksamhet

Resultatet från årets GA-enkät har fått stor uppmärksamhet i media. Utöver dess självklara plats i vår...

Läs mer
Visa alla