Omställning kräver samordning

Elektrifiering av fordonsflottan accelererar. Huvudspåret inom EU är elbilar med batterier medan bränslecellstekniken, vätgas, fått stå tillbaka trots att världsledande Toyota har öppna patent. I skuggan av elbilsutvecklingen pågår debatten om kommande utsläppskrav, efter miljöklass Euro6, närmare bestämt om Euro6d.

Flera fordonstillverkare har konstaterat att föreslagna miljökrav kommer att bli mycket kostsamma, i vissa avseenden är de inte ens ekonomiskt försvarbara för konventionella dieselfordon. Beräkningar visar på avgasreningskostnader på upp till 100 000 kr för en personbil och ytterligare några hundratusen för ett tungt fordon.

– Ligger kraven fast så kommer de att påskynda omställningen i raketfart, men samtidigt har den europeiska fordonsindustrin framfört upprepade krav på senareläggning av Euro6d för att kunna parerar en snabbare övergång till el från fordonsindustrins sida. Detta sker i det europeiska omstartspaket med bland annat en ”green deal”, som presenterades redan i våras, berättar MRFs Klaus Silfvenius.

– Alla är överens om en grön omställning för stärkt konkurrenskraft. Men vägarna fram till den skiljer sig något åt, säger Klaus Silfvenius.

Hela transformeringen mot elektrifiering som branschen befinner sig i är komplicerad. Europas största tillverkare, VW-koncernen driver efter ”dieselgate” frågan om elbilar stenhårt. Nya modeller i betydligt mer plånboksvänliga prisnivåer är på väg ut på marknaden. De tyska märkena samarbetar om en laddinfrastruktur i syfte att få ett gemensamt nät, IONITY. Men arbetet med det går dock allt för långsamt. Tesla har redan sina egna märkesspecifika snabbladdningsstationer som är betydligt mer omfattande. Priserna för elen skiljer dem åt påtagligt – cirka tre kronor milen för den som laddar hos Tesla, medan för tyska IONITY är milpriset upp till 18 kronor.

– Här måste en samordning ske, en ökad utbyggnadstakt och ett större engagemang från övriga tillverkare, menar Klaus.
Han berättar att MRF har en aktiv roll i arbetet med elektrifieringen av vårt transportsystem för att minimera CO2-utsläppen.

– Vi bevakar motorbranschens intressen för att ge medlemsföretagen rätt förutsättningar även i framtiden, summerar han.

Dela via mail

Bilhandel

Coronaenkät – viktig del i lobbyarbete

Ett första utkast till rapport föreligger av den europeiska bilhandels- och verkstadskonstellationen AECDRs kartläggning över ”coronaeffekter...

Läs mer

Årets BegBil – 19-20 november

Årets begagnatkonferens BegBil-2020 arrangeras 19-20 november, 9-11.30 båda dagarna. I år kör vi ett digitalt beg-event...

Läs mer

Begagnatmarknaden – augusti 2020

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar augustis begagnathandel.

Läs mer
Visa alla