Porsche satsar digitalt

Vi gifter samman det digitala med det analoga och det analoga med det digitala. När vi gör det blir ett plus ett tre! Så förklarar Porschechefen Raine Wermelin ingångsvärdet för sin medverkan på MRFs digitala dag med inriktning på bilhandel.

Speciellt kommer han att lyfta fram samarbetet mellan återförsäljare-generalagent kring marknadsplatsen Wayke.

– Porsche är en speciell produkt, vi är både ett nisch- och, indirekt, ett volymmärke. Samtidigt vet vi att köpet av en Porsche är ett medvetet och personligt val från våra kunder. Att äga en Porsche är mångt och mycket en livsstil där valet av bil är prioriterat och i vissa fall det framför utlandsresor eller kanske, rent av, val av boende, säger Raine Wermelin.

Den svenska Porscheaffären har under de senaste decennierna stöpts om från en kombination som ett märke bland alla andra hos en stor VW-handlare alternativt varsamt hanterat av nischad specialbilhandlare till ett samlat koncept – Porsche Center. Med det har även affären Porsche förfinats och funnit nya former.
– Idag sätter vi körupplevelsen i framsätet. På några år har vi etablerat track days och landsvägskörning som populära Sunday drive som viktiga och återkommande event för de som äger en Porsche. Aktiviteterna sker i stor omfattning genom både lokala och centrala event. Just nu arbetar vi med att lansera en ny och enklare racingklass för de kunder som vill prova på mer än track days, Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Vi brukar kalla konceptet Track Day 2.0 när vi beskriver det, berättar Raine.

Genom samarbetet mellan ÅF och importören med Wayke som marknadsplats visas hela utbudet av Porsche till salu hos samtliga svenska Porsche Center på en samlingssida.
– Vi ställde frågan till ÅF om vad vi kan göra av Wayke. Vi hade en idé men det var viktigt att samtliga Porsche Center såg en bra möjlighet i detta. Vi försökte hitta vår nisch, hur plattformen kan användas för oss. För oss handlar det om att vara med på den digitala resan samtidigt som vi ska utveckla det fysiska mötet.
– Det vi har gjort och det som vi gör tillsammans med våra ÅF har mottagits väl. När det gäller nya bilar är säljarens roll allt mer konsultativ eftersom allt fler köpare vill ha unika bilar, förklarar Raine.

Han ser även den gemensamma handelsplats som viktig kanal för redan intresserade att köpa ännu en Porsche.
– Kör man en trackdays med en 911 GT3 så kan man finna en Panamera för att köra privat på Wayke.

Boka din plats här


Digitala dagen 23 september  – en halv dags livesändning under ledning av Håkan Matson.

Dela via mail

Bilhandel

Coronaenkät – viktig del i lobbyarbete

Ett första utkast till rapport föreligger av den europeiska bilhandels- och verkstadskonstellationen AECDRs kartläggning över ”coronaeffekter...

Läs mer

Årets BegBil – 19-20 november

Årets begagnatkonferens BegBil-2020 arrangeras 19-20 november, 9-11.30 båda dagarna. I år kör vi ett digitalt beg-event...

Läs mer

Begagnatmarknaden – augusti 2020

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar augustis begagnathandel.

Läs mer
Visa alla