Pandemin driver på bilhandelns digitalisering

Coronapandemin blev den riktiga kickstarten för bilhandel på nätet, säg att med den kom även Waykes stora erkännande som marknadsplats för såväl nya som begagnade bilar.

Sedan starten sitter Martin Fransson bakom ratten hos Wayke. Redan ifjol fick Wayke upp farten, men plötsligt när bilhallarna stod öde och orderblocken användes allt för sparsamt var det plattan i mattan för bilhandelns digitalisering.

MRFs Digitala dag, 23 september, kommer att kretsa kring Wayke och den affärsnytta som den av handlarna och branschen gemensamt ägda marknadsplatsen.

– Precis som med nästan allt annat i samhället så slog corona ner som en bomb. Vi på Wayke stod redo med en produktportfölj som snabbt kunde göra bilhandlarna och våra partners redo att möta kunderna helt digitalt, inleder Martin Fransson, vd för Wayke.

– Vi har nu sålt över 250 bilar via vår Köp Online på Wayke och handlarnas egna siter. Vi fortsätter satsa på ”cartech” som gör kundresan till en ny bil smidig och säker. Tjänster som kan användas av flera parter inom bilbranschen handlare, finans- och försäkringsbolag samt generalagenter, fortsätter han.

Han säger att anslutna handlare tycker att Wayke är lyhörda och flexibla, samt att de olika lösningarna är relativt enkla att använda på respektive handlares egen site.
– Konsumenterna tycker upplevelsen på Wayke är enkel och trygg, mycket information om varje bil. Det är en stor styrka att våra bilar är kontrollerad och schyssta. Våran tjänst ”Sälj din bil till handlare” har blivit en väldigt populär och väl använd kanal att sälja sin nuvarande bil.

Enligt Martin Fransson hänger allt ihop, kundresan görs på flertalet digitala siter där Wayke är en.
– Det behöver finnas erbjudande i samtliga kanaler där kunderna befinner sig. Det ser vi tydliga exempel på när man idag kan köpa en bil online, via marknadsplatsen Wayke, handlarens egen site eller på Volvos Cars hemsida. Jag tror att vi kommer få se fler exempel på det framöver, vi har dialog med flertalet tillverkare och generalagenter. Ekosystemet är beroende av varandra!

Vi ber Martin Fransson om ett litet vägvinnande stalltips inför MRFs digitala dag.
– Satsa minst lika mycket pengar och resurser på din digitala butik som din fysiska, den som tar det digitala på lika stort allvar som det fysiska kommer bli långvarig och på så sätt framtidssäkrar sin affär, är hans tips.

Boka din plats på Digitala dagen här


Digitala dagen 23 september  – en halv dags livesändning under ledning av Håkan Matson.

Dela via mail

Bilhandel

Coronaenkät – viktig del i lobbyarbete

Ett första utkast till rapport föreligger av den europeiska bilhandels- och verkstadskonstellationen AECDRs kartläggning över ”coronaeffekter...

Läs mer

Årets BegBil – 19-20 november

Årets begagnatkonferens BegBil-2020 arrangeras 19-20 november, 9-11.30 båda dagarna. I år kör vi ett digitalt beg-event...

Läs mer

Begagnatmarknaden – augusti 2020

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar augustis begagnathandel.

Läs mer
Visa alla