Håkan Matson sammanfattar MRFs konferens om digitalisering

Sällan eller aldrig har en konferens hamnat så rätt i tiden. Just som digitaliseringen sköt extra fart arrangerades MRF:s Digitala Dag och det blev uppenbart att branschen står inför ett vägval: hoppa på – eller stanna kvar på perrongen.

Resumé av Håkan Matson, moderator på MRFs Digitala dag

Jag hade nöjet – eller ska vi kalla det utmaningen? – att leda samtalen under denna konferens, där deltagarna kom med en rad spännande infallsvinklar på digitaliseringen. Men låt mig börja med ett citat från en som inte deltog, för att belysa just hur snabbt det nu går.

Volvo i Storbritannien – som leds av svensken Kristian Elverfors – säger att bolaget har gjort ”två års digital utveckling på bara åtta veckor”.

Under konferensen var Waykes VD Martin Fransson inne på samma linje och menade att den förändring som normalt skulle ha tagit två år nu skett på några månader. Drivkraften är förstås coronapandemin, som fortfarande vilar som ett mörkt hot över människors liv och hälsa, men som också gjort att vi snabbt förändrat våra liv – inte minst våra sätt att arbeta och shoppa. Många bilmärken har också svarat med att underlätta processen. I annonser utlovas att man kan köpa en ny bil synnerligen enkelt: ”allt som behövs är tre klick”. Många har dessutom satsat på hemleverans, som jag tror blir en klar konkurrensfördel i framtiden.

Istället för att tillbringa flera timmar i en bilhall kan en kund ägna en kvart åt själva köpet och ytterligare en halvtimme på hemleveransen. I Kina kan kunderna köpa en bil från Volvos systermärke Geely, få bilen desinficerad och levererad på garageuppfarten – medan nycklarna skickas separat med drönare. I USA tror experter nu på fullt allvar att många aldrig mer fysiskt kommer att besöka en bilåterförsäljare.

Enkelhet och snabbhet blir nyckelord i framtiden – och digitalisering blir själva verktyget för att möta den utmaningen. En kritisk fråga är förstås vad som händer med de tunga investeringar i fysiska bilhallar som inte minst biltillverkarna har krävt. Behövs palatsen med marmorgolv? Vill vi verkligen inte träffa en bilförsäljare i framtiden, alltså IRL, som ungdomarna sa på 90-talet? Måste vi ens provköra en ny bil? Om Audi kommer med en åttonde generation av A6 och de sju tidigare har förbättrats hela tiden – varför skulle den nya versionen kräva en provkörning? Men digitalisering är i grunden inte en bara fråga om teknik. Det är också – och kanske mest – en fråga om vem som ska äga affären.

Låt mig rada upp några siffror från min förra bransch, media, för att visa hur det kan gå.

  • På tio år har dagspressen förlorat en tredjedel av sina intäkter.
  • Bara mellan 2017 och 2018 försvann 344 miljoner kronor i reklamintäkter.
  • Enbart under det andra kvartalet i år rasade intäkterna med ytterligare 18 procent, vilket räknat i pengar är 1,9 miljarder kronor.
  • Många tidningar lider svårt. Både Expressen och Aftonbladet har tvingats till stora nedskärningar.
  • Samtidigt har intäkterna för nya aktörer som Google, Youtube och Facebook skjutit i höjden. Youtube – bara för att ta ett exempel – håvade in annonsintäkter på 15 miljarder dollar, nära 145 miljarder svenska kronor, 2019, en 36-procentig ökning jämfört med 2018.

Nya aktörer kan komma att ta sikte också på den svenska bilhandeln, kanske heter en Amazon, kanske heter en annan Facebook Markets, kanske snor Google kakan. Men alla nyheter om media är inte dåliga. I takt med att annonspengarna har försvunnit har många tidningar lyckats öka sina läsarintäkter, vilket visar att folk fortfarande vill ha media. Det är alltså inte mediekonsumtionen, utan affärsmodellen som är satt under press. Detsamma gäller för bilar. Folk kommer att vilja ha personlig mobilitet också i framtiden, oavsett om resandet sker i privatägd eller delad bil.

Så frågan lyder: hur ska affärsmodellen kunna förändras för att möta de nya kundkraven? Svaret överlämnar jag härmed med varm hand till bilbranschen att formulera.

Dela via mail

Bilhandel

Dan Håkansson får MRFs Stora Pris 2020

Årets pris går till rektor Dan Håkansson, Kattegattgymnasiet/Kristinehedsgymnasiet i Halmstad.

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 16/2020

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

Konsumentverket startar tillsyn av e-handel

Konsumentverket har påbörjat en övergripande tillsyn av efterlevnaden av distansavtalslagen. E-handeln med nya och begagnade bilar...

Läs mer
Visa alla