MRF sågar förslag om återbetalningsskyldighet för klimatbonusbilar

Förslaget från regeringen om att första ägaren som fått klimatbonus, ska vara återbetalningsskyldig under fem år om bilen exporteras är sällsynt krångligt och oövertänkt, säger Charlie Magnusson som lett arbetet med att svara på remissen.

Hur ska den första ägaren av en klimatbonusbil kunna garantera att en senare ägare inte exporterar bilen? Hur ska ett finansbolag kalkylera leasingkostnaden om man inte vet om man måste betala tillbaks bonusen år fem? Frågorna är många och svaren saknas.

MRF avstyrker hela förslaget och menar att man i stället kan dela upp bonusen på fler år och att den följer med bilen om man vill komma åt exporten, och kräver att en nu utredning tillsätts som tar hänsyn till alla aspekter som finns i samband med detta. Regeringens förslag innebär att återbetalningen ska träda i kraft från 1 januari 2021

 

Dela via mail

Bilhandel

Uppror hos bilhandlarna – slavkontrakt och hot från generalagenten

Bilhandlarna som säljer Opel, Peugeot och Citroën larmar om hård press från generalagenten KW Bruun. Det...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 18/2021

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 17/2021

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer
Visa alla