Hot om stämning allt vanligare
– Det finns en tilltagande trend med att även juridiska ombud, jurist- eller advokatbyråer, kopplas in redan i det första skedet. Det är inte heller ovanligt med hot om stämning i tingsrätten om inte verkstaden åtgärdar det som kunden anser är fel, konstaterar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, som i rollen som fackexpert hanterar ärendena i nära samarbete med MRFs förbundsjurist, David Norrbohm.
Joachim säger att volymen med medlemsärenden där saker och ting ställs på sin spets, att det utan omsvep talas om att ”vi ses i tingsrätten”, redan från början ökar.
– Men en verkstad har inte bara skyldigheter utan även rättigheter, vilket många av de klagande väljer att bortse från. Vi har ett tydligt regelverk att följa som MRF-företagare. I grunden finns MRFs reparationsvillkor personbil och andra branschöverenskommelser med olika myndigheter, som tillsammans med MRFs stadgar och etiska regler är viktiga hörnstenar för hur vi ska hantera missnöjda och klagande kunder, förklarar Joachim.
Han säger också att motorbranschen är inte ensam om att ha olika branschpraxis som emellanåt inte alltid vid tillämpning ordagrant överensstämmer med vad lagboken eller andra tillämpliga regelverk skriver.
– Det är sådant som vi hjälper medlemmen med att förklara, men det viktiga är att verkstaden följer villkoren, dokumenterar och kommunicerar – inte minst – vid avvikelser. Gärna ett papper för mycket.
Joachim uppmanar dig som medlemsföretag att kontakta MRF i juridiska frågor.
– MRF finns till för dig som medlem, avslutar han.