Att marknadsföra bilar med miljöargument – vad gäller?

Torsdag den 14 januari 2021 bjuder vi in till ett webbinarium om regler och riktlinjer gällande miljöpåståenden vid marknadsföring av bilar till konsument. Webbinariet kommer bland annat fokusera på frågor som berör marknadsföring i bilhallar, annonser samt marknadsföring på nätet.  

Webbinariet genomförs i samarbete med Bil Sweden, Konsumentverket och Reklamombudsmannen. Införandet av WLTP-körcykeln, ny miljöbilsdefinition och ökad andel laddbara bilar i nyregistreringarna gör att det finns ett flertal nya begrepp med miljöpåstående och miljöargument som kommer att redas ut under webbinariet. Vi kommer också titta på grunderna i marknadsföringslagen samt hur reglerna för etisk marknadsföring påverkar hur reklam för bilar får se ut ur ett miljöperspektiv.

Torsdag 14 januari

Medverkande:
Charlotte Söderlund, jurist, Konsumentverket
Gunilla Welander, jurist, RO
Jakob Rönnerbäck, jurist, RO
David Norrbohm, vice vd och jurist, MRF
Anders Norén, teknisk chef, BIL Sweden
Ulf Svensson, teknisk samordnare, BIL Sweden

Tid: 14 januari kl. 10:00 – 11:30

Anmäl dig här

Länk till webbinariet skickas ut den 13 januari 2021.

För mer information kontakta: Ulf Svensson, 072-7261791, ulf.svensson@bilsweden.se

Dela via mail

Bilhandel

Ta höjd för långa leveranstider

Utöver att den pågående pandemin i sig har medfört längre leveranstider, så har det även den...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 1/2021

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

Begagnatmarknaden – december 2020

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar siffrorna för begagnatmarknaden - december 2020.

Läs mer
Visa alla