Försäkringsbolagen gör egna tolkningar av lagen

Försäkringsbolagen har börjat att regressa maskinskador på begbilar bakåt i värdekedjan. De gör det med stöd av konsumentköplagens 3-åriga reklamationsrätt, alternativt anser det som ett ursprungligt fel, enligt den så kallade §20A i konsumentköplagen. Flera bilhandlare och verkstäder har drabbats av förfarandet.

Därför kommer MRF att bjuda in försäkringsbolagen till ett ansvarsutkrävande samtal.

– Försäkringsbolagen tar inte sitt ansvar när de tar till alla tänkbara medel för att flytta ansvaret från dem som försäkringsgivare till handlaren eller verkstaden. Ett talande exempel är hur ett försäkringsbolag vill regressa en maskinskada bakåt för övermil enligt servicebokens noteringar för fyra år sedan, berättar MRFs Joachim Due-Boje och tillägger att serviceintervaller är fordonstillverkarnas rekommendation och juridiskt bindande.

– Det råder inga tveksamheter om att man inte kan försäkra bort en lag, men de ärenden vi har är rent löjeväckande, påpekar han.

Bilen, en Volvo, som Joachim refererar till såldes i mars 2018 med 10 800 mil på mätaren, nu 34 månader senare drar bilen 0,35l motorolja/100 mil.

– Försäkringbolaget har grävt fram att mellan service två och tre gick bilen 400 övermil, dock servades den inom årsperioden enligt fordonstillverkarens rekommendationer. Inte bara jag utan tre Volvotekniker, som jag har varit i kontakt med, står som livs levande frågetecken inför försäkringsbolaget slutsatser, och undrar hur de har kommit fram till att dagens oljeförbrukning beror på 400 övermil på en service för 3 år sedan med mätarställning 10 800 mil, berättar Jocke.

Han berättar också att Volvo Cars varken känner till motsvarande problem eller har instruktioner för felsökning på en oljedrickande motor. För en second opinion har Jocke varit kontakt med Jonas Udd som representerar Midland Oils i Sverige. Som expert kan Udd intyga att ett förlängt oljebyte inte kan ha konsekvenser fyra år senare.

Som nämnt, MRF kommer att kalla till ett möte. Finns det fler som råkat ut för snarlika besked från försäkringsbolagen – skicka ett mail till Joachim Due-Boje här.

Dela via mail

Bilverkstad

Däckbranschen och MRF agerar om bytestid för dubbdäck

Enligt preliminärt besked från Transportstyrelsen så kommer det inte att bli förlängd bytestid i år vad...

Läs mer

MRF välkomnar kontroller av oseriös verksamhet

Under de senaste två veckorna har Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten och Skatteverket genomfört oanmälda inspektioner hos ett 80-tal...

Läs mer

MRF begär dispens för byte av dubbdäck

På grund av rådande pandemisituation, med kunder som inte vill eller kan byta däck på grund...

Läs mer
Visa alla