Samarbete kring renoverade bildelar - MRF

Samarbete kring renoverade bildelar

– Det handlar om vår gemensamma framtid. Stora ord, men nog så viktigt, konstaterar MRFs verkstadsansvarige Joachim Due-Boje.

Joachim berättar att MRF har inlett en dialog med Mo-Re, branschförening för landets motorrenoverare, kring att ”hellre renovera än att kassera för att sätta in nytt” för bildelar. Mo-Re är organisationen bakom marknadskonceptet More Center.

– I grunden handlar det om att ge verkstaden en plats i det framtida cirkulära och hållbara ekosystemet. Vi kan renovera och ge betydligt fler bildelar ett andra liv än vad vi gör idag, konstaterar Jocke.

Han nämner kompletta motorer, toppar som går att plana och renovera, bromsskivor och svänghjul – vars minimitjocklek har inte passerats – där renovering är ett väl så bra alternativ både för ekonomin och miljön.

– Det finns större märken med allt för klena motorer som är mer eller mindre utslitna när 10 000 mil passerats. Att satsa på ett motorbyte kan kosta 90 000 kronor för kunden om det sker utanför maskinskadeförsäkringen. Om motorn går att renovera, borra och byta till överdimensionskolvar och så vidare, kan verkstaden vända sig till någon av verkstäderna organiserade av Mo-Re, menar Joachim.

Han lyfter även att branschen måste bli bättre på att laga än alltid byta.

– Sett över tid är inte dagens arbetssätt hållbart.

Olle Bister är ordförande för Mo-Re och More Center. Han välkomnar den dialog som inletts med MRF med inriktning på cirkulär ekonomi. Han delar också Jockes syn på att mer går att renovera, ges ett andra liv än för närvarande.

– Vi har 44 medlemsföretag som tillsammans har en mycket stor och samlad kompetens inom renovering av bildelar och lagerhållning av renoverade delar. Personligen är jag övertygad om att fler renoveringar och ett aktivt bruk av renoverade delar kan vara en viktig del i bilbranschens långsiktiga hållbarhetsarbete samtidigt som det innebär fler intäktsbringande arbetstimmar både för verkstäder och renoverare, säger han.

Så sent som 2019 gjorde Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, ett viktigt uttalande om att Volvo Cars i framtiden ska äga fler av de bilar som de producerar och att bilarna ska även ges ett ”andra liv” genom ”uppdatering” i fabrikens försorg.

Ett samarbete mellan MRF och More Center skulle kunna vara ett sätt att motorbranschen på egen hand möter upp Samuelssons tankar. En dialog är påbörjad.

Som en del av dialogen undersöker MRF och More Center möjligheten till att finna en fungerande ansvarsförsäkring. MRF har även dialog med SBR, Bildemonterarna, kring begagnade bildelar.

Fotnot: En del bytesmotorer från alternativmarknaden bör man se upp med, enligt MRF. Original short- och longblock kan leda till att verkstaden hamnar i ARN om den inte avråder från reparation (för att halva bilens värde upphinns innan reparationen startar. En viktig marknad är också vad bildemonterarna, SBR:s medlemmar och Märkesdemo-gruppen har att erbjuda. Men det finns en problembild kring kristallmotorerna är att det är åtgång på dem, och hittar man någon så är de i regel både, jämförelsevis, dyra och har gått många mil.