Mercedes åter överst på pallen
Jens Tittel, chef Mercedes-Benz lastbilar Sverige
Vi har intervjuat de tre generalagenterna och återförsäljarföreningarna. Läs deras kommentarer till årets resultat. Välj märke i listan ovanför.
1 Mercedes
Jens Tittel får kliva upp på pallen för sista gången i rollen som chef för Mercedes-Benz lastbilar. Nästa år är det Veho som tagit över.
– Jag är nöjd med att vi fick så mycket beröm från återförsäljarna för hur vi agerat i en svår tid när vi har haft brist på både bilar och delar. Jag är extra nöjd med att återförsäljarna uppskattat support/kontakt med bilförsäljning respektive servicemarknaden, säger Jens Tittel.


2 Scania
– Det är kul att se att de områden vi satsat på får ett erkännande. Vi har kommit ur tidigare reservdelsproblematik, det är positivt. Liksom försäljningsutbildning och fler regionchefer – där har vi varit proaktiva. Kommunikation, närhet, förståelse och dialog har vi också satsat på och det är kul att det bär frukt. Vi har lyssnat på återförsäljarna, det känns bra att vi får högre betyg där, vi vill vara en bra samarbetspartner och distributör, säger David Källsäter.
3Volvo LV
Volvo Lastvagnar går något tillbaka, men visar styrka på många områden. Trots att fjolåret bjöd på minst lika många svårigheter att övervinna som pandemiåret 2020. Sverigechef Stefan Strand kallar det bristekonomi och syftar bland annat på svårigheten att få tag på halvledare som även i år är ett bekymmer.

Axplock ur enkäten
Tre aktörer igen
I fjol föll Mercedes tunga lastbilar bort ur GA-enkäten på grund av för låg svarsfrekvens. Men i år är märket tillbaka och placerar sig som flera gånger tidigare högst upp på prispallen. Tvåa blev fjolårets etta Scania som förbättrade sitt index med 7,4 procent. Volvo blev trea med den blygsamma indexförbättringen på 0,4 procent.
Brist på bilar
Tillgången på lastbilar är ju en central fråga för återförsäljarna. Här har naturligtvis bristen på komponenter spökat. Tydligast märks det hos Scania och Volvo, men alla tre märken har fått kraftigt sänkta betyg. Likadant ser det ut på frågan om leveranstider och leveransprecision som naturligtvis också har påverkats. Allra sämst betyg noteras för Scania.
Reservdelarna
Det är få frågor där Mercedes får sämst betyg av de tre lastbilsföretagen. Reservdelstillgången är en sådan fråga. Här har Mercedes fått betydligt sämre betyg än i fjol. Däremot har Scania fått bättre betyg. När det gäller leveranstider på reservdelar toppar Volvo tätt följd av Scania. Mercedes får dock bäst betyg på prissättningen av reservdelar. När det gäller lönsamheten för reservdelar toppar Scania.