Försiktigt steg uppåt - MRF

Försiktigt steg uppåt

Stefan Malmgren, Sverigechef Honda

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Vi har förbättrat kommunikationen, synligheten och supporten, även om det var från låga nivåer. Men det är viktiga och grundläggande områden att förbättra. Det är trots allt mycket insatser med stor kraft och engagemang som gjorts för att uppnå den lilla förbättringen.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag hade hoppats på ännu bättre genomslag i GA-enkäten. Jag hade hoppats att förbättringen var större även om vi höjer indexet något.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Jag kommer fortsätta förbättra kommunikationen och informationen. Utmaningen ligger i de förändringar som sker på marknaden och i omvärlden. Vi ska fortsätta vara öppna och tydliga.

Hondas återförsäljare verkar se lite ljus i tunneln – och flera nya intressanta bilmodeller – för de tar ett försiktigt och nyfiket steg uppåt i tabellen och höjer sig ett par procent i index.

– Det viktigaste nu är att vi är på väg tillbaka. Jag har under många av mina 35 år på Honda inte sett starkare och mer positivt på nästkommande år som jag gör just nu. Vi har enorma möjligheter. Jag skulle inte kunna önska mig ett bättre utgångsläge med alla de modeller som kommer, säger Stefan Malmgren.

Det verkar som att återförsäljarna åtminstone anat optimismen. Hos Stefan Malmgren är den svår att missa.

– Om ingenting går rejält emot oss är möjligheterna fantastiska, säger han.

Han menar att volymen kommer med de nya modellerna –med den populära HR-V , som lanserades i början på mars, helt nya Civic Hybrid i oktober och nästa års nya Civic Type R, en helt ny CRV hybrid och CR-V plug-in. Utöver det kommer en helt ny C-SUV hybrid som inte ens Stefan Malmgren känner till så mycket om i dagsläget. Därtill läser man i tidningarna om kombon Honda + Sony. Frågan är bara om de får tillräckligt med tilldelning.

– Nu måste vi få med alla återförsäljare på den här resan. De måste också inse möjligheterna. Det kommer inte gå av sig självt, säger han.

Under året som gått har Stefan Malmgren och hans regionchefer varit på många besök ute hos återförsäljare, pandemin till trots.

– Jag har aldrig besökt så många återförsäljare som de senaste 12 månaderna. Det är härligt, för det är det som allt handlar om. Att prata med de som gör jobbet och höra både det positiva och negativa och försöka hjälpa till med det som inte är helt bra, säger Stefan Malmgren.

Synligheten ute hos ÅF har gett resultat. På frågan om support/kontakt servicemarknaden och synligheten på fältet ligger Honda bäst till av alla märken, något som rimmar väl med att Honda brukar vara starka på servicesidan.

Den nya mediebyrån har satsat mer på digital marknadsföring och sociala media och mer inriktade kampanjer.

Liksom nästan alla märken har Honda lidit av bristen på bilar, men har åtminstone varit tydliga gentemot sina återförsäljare, vilket gjort att leveransprecisionen drar upp betyget.

Att Stefan Malmgren vill fortsätta jobba med informationen och kommunikationen kan behövas eftersom han tror att vissa återförsäljare fortfarande är osäkra om Hondas framtid i Europa.

– Honda har en långsiktig strategi för europeiska marknaden och med alla de modeller som kommer hoppas jag återförsäljarna tror på vad vi har sagt. Honda är tydliga – vi ska finnas kvar på den europeiska marknaden. Det är en viktig marknad eftersom det är här som konkurrensen är hårdast och mest utvecklande, säger Stefan Malmgren.

Återförsäljarna är inte lika nöjda med affärsvillkoren, lönsamhetsmålen och förmånsberäkning. Här vill Honda förbättras. Bra betyg får Honda däremot för marknadsanpassad prissättningspolitik och enkelhet i samarbetet med ÅF-styrelsen.

Nästa steg i Hondas utveckling efter det gedigna modellprogrammet är att se över ÅF-nätet.

– Vi måste analysera hur attraktiva vi är som märke i dag, vara restriktiva men ändå våga tillsätta nya återförsäljare. Men tillgången på bil måste först finnas innan vi börjar det arbetet, säger Stefan Malmgren.

Text Maria Eriksson

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Per Ihse, ordförande ÅFF

Nya modeller flödar ut – proppen har släppt

Efter att Honda meddelat att de kommer lägga 40 miljarder dollar i en global elbilssatsning med 30 elbilsmodeller fram till 2030 är det svårt att vara annat än glad.

Efter två ganska tomma år där Honda inte levererat mer än en enda elbilsmodell, bilbrist och därmed ganska tyst även från marknadsföringen unnar Per Ihse återförsäljarna att glädjas.

– De har längtat så efter nya modeller. Även om Honda fokuserar på Asien och Nordamerika har de lovat att stanna i Europa som de ser som en viktig utvecklingsmarknad, säger Per Ihse.

Förra året tyckte Per Ihse att det var obegripligt att Honda kunde bli så omkörda i elektrifieringen. Nu är han inte lika säker på att det var så negativt.

– Det har varit en bökig tid då skatter har ändrats och vägen fram inte varit helt tydlig. Det kanske har varit bra att ta steg för steg. Vi säljer fortfarande mycket hybridbilar. Alla går inte över till elbilar med en gång. Sedan är det viktigt att ta fram modeller med lång räckvidd. Det kommer behövas i Sverige med långa avstånd, säger Per Ihse.

Han är generellt nöjd med årets GA-enkät och vill inte dra för stora växlar på negativa svar på frågor, eftersom han tror att årets dåliga förutsättningar smittar av sig på resultatet.

ÅF-styrelsen och Hondas GA har en bra kommunikation och det syns i enkätens resultat.

– Jag kan se två områden där vi haft störst problem, dels bilbristen som inte kan påverkas av Honda Sverige, dels marknadsföringen. Det har inte funnits någon anledning att lägga pengar på reklam när det inte funnits några bilar, säger Per Ihse.

Men med fler modeller och mer marknadsföring är problemet löst.

Att servicemarknaden fortsätter få höga betyg är ingen överraskning.

– Honda är traditionellt starka inom eftermarknaden och det syns även i enkäten. Där ska vi vara bra och det är vi.
Allt handlar till sist om tillgången på bilar. 

– Med tanke på hur vi haft det är det väldigt roligt att det kommer så många nya modeller. Det är som om proppen släppt och modeller flödar ut. Vi har längtat efter det här, säger Per Ihse.

Text Maria Eriksson