Åter ett kliv uppåt - MRF

Åter ett kliv uppåt

Bengt Larsson, country manager Hyundai

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Jag gillar att vi tuffar på och blir lite bättre varje år. Att vi jobbar långsiktigt utifrån en plan. Vi är på gång med företagsförsäljningen och har ett starkt team på plats.

Vad är du mest missnöjd med?

– Biltillgången. Jag tror ändå att Hyundai haft en bättre situation än många andra märken. Vår starka orderingång i kombination med bristen på bilar har skapat extra frustration.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Eftermarknaden. Vi har äntligen rätt personer på plats på viktiga positioner, men vi har tappat lite tempo. Nu har vi också förstärkt med en extra regionchef så fokus kommer ligga på att utveckla eftermarknaden.

Hyundai tar ett kliv uppåt igen i tabellen och landar på 13:e plats med 8,3 procent i indexförändring. Det är en fortsättning på en resa uppåt som Bengt Larsson påbörjade redan förra året.

– Vi har i princip jobbat med samma team i tre år nu och vi känner oss rejält varma i kläderna. Vi hittar rätt mot våra återförsäljare och i samarbetet inom NCG, som har importörsrättigheterna för Hyundai i Sverige och Danmark. Det har tagit lite tid att få en förståelse för att det finns skillnader mellan Sverige och Danmark, säger Bengt Larsson.

Vad är det för skillnad? 

– Danmark har ett unikt skatte- och avgiftssystem och de säljer bilar delvis på ett annat sätt. Det är också andra typer av segment. I Sverige säljs större bilar. Lanseringen av Tucson, Ionic 5 och Santa Fe har gjort att vi vuxit men också att vi säljer dyrare bilar som det är högre marginal på, säger Larsson.

Det är framför allt IONIQ 5 som skapat hype, gett utmärkelser och stundtals gett mycket uppmärksamhet, något som hjälpt varumärkesbyggandet.

– Vi hade kunnat sälja dubbelt så många bilar än vi gjort . Vi jobbar på en större tilldelning av bilar. Vår orderingång har nästan dubblerats. Om man lägger samman det till produktionsproblem, brist på delar och halvledare skapar det en situation där kunderna får vänta på leverans, säger Bengt Larsson.

I dag säljer Hyundai bilar till kunder som aldrig tidigare tittat på en Hyundai.

– Mycket tack vare IONIQ 5 upplevs alla våra bilar lite coolare. Både volymer, lönsamhet och varumärket har lyfts, säger Bengt Larsson.

Entusiasmen över bilmodellerna syns på frågan om GA har bilar som kunderna vill ha – där är Hyundai tredje bäst av alla märken.

Målet förra året var att försöka ta större marknad från företagsförsäljningen. Hur har det gått? 

– Vi har en ny corporate sales manager som skapar en struktur, processer och är ute hos återförsäljarna för att hjälpa till i bearbetningen av företag.

Där har Hyundai en del att göra men det är ett långsiktigt arbete. Frågorna om förmånsvärdeberäkningen, lönsamhetsförsäljning med stöd per bil och administrationen kring företagsaffären har fått låga betyg.

I takt med att elbilarna ökar och affärerna i verkstaden minskar vill Hyundai satsa på eftermarknaden.

– Vi vill ta eftermarknaden till nästa nivå och satsa på professionalitet, kundnöjdhet och lojalitet och få fler Hyundaikunder till auktoriserade Hyundaiverkstäder. Det kommer vi bland annat göra genom att jobba digitalt med vår app ”Min Hyundai” som snabbt bygger ett register av medlemmar där man kan kommunicera med kunderna. Danmark har haft appen i flera år så vi vet att den fungerar, säger Bengt Larsson.

Att Hyundais ÅF ger GA bättre betyg tror Bengt Larsson beror på en generell bra känsla.

– Vi litar på varandra, vi jobbar långsiktigt, har en bra kommunikation, regelbundna digitala möten med ÅF varje månad. Känslan av kompentens och ärlighet smittar av sig. Det finns frågor som sticker ut och de ska vi prata om internt och analysera, säger han.

Några agentavtal är inte aktuella.

– Vi har 65 återförsäljare och finns i alla stora städer i Sverige och vi har inga planer på att ändra till en agentmodell. Vi uppskattar och behöver dialogen med ÅF och ÅF-styrelsen..

Återförsäljarna är särskilt nöjda över att GA lyssnar på synpunkter om kundnöjdhetsprogrammet, återförsäljarens lönsamhet, nytänkandet kring marknadsföringen, sälj-och serviceutbildningen, support och kontakt bilförsäljning.

Mindre nöjda är de med stöd till lokal bilmarknadsföring, bonussystem för bilar, biltillgången förstås och frågorna kring garantisystem.

Text & foto Maria Eriksson

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Tomas Klingvall, ordförande Hyundai ÅFF

Fin ökning, men för låg tilldelning hämmar

En enormt bra ökning. Priser och hyllningstexter. Alla är nöjda och glada. Där hade vi kunnat avsluta intervjun, men det finns ett stort problem – inga bilar att sälja och inga leveransbesked till kunderna.

Hyundai har nästan blivit lite bortskämda med priser som ”Årets elbil” och ”Årets designpris” och nu senast ”World Car of the Year” av branschorganisationen World Car Awards med prisutdelning på New York International Auto Show nyligen. 

– Bilproduktionen och bilmodellerna är fantastiska och det är grundbulten för framtiden. Hyundai är en tillverkare som alla är nöjda med. De är med och på tå, säger Tomas Klingvall, ordförande för Hyundai ÅFF.

När världspressen öser beröm över Ioniq 5 och nyfikna kunder söker sig till återförsäljarna skaver det lite extra när det inte finns några bilar att sälja.

– Vi har knappt några utställningsbilar eller demonstrationsbilar och även om kunden ändå vill beställa en bil kan vi inte ge ett leveransbesked. Om vi ändå kunde sagt att – det tar 1,5 år, men det kan vi inte. Det leder till att många hoppar av affären, säger Tomas Klingvall.

ÅFF syftar då inte på den bilbrist som alla märken upplever till följd av pandemin, komponentbrister och krig utan om volym. Om tilldelning.

– Tilldelningen för svenska marknaden är avsevärt för låg. På den europeiska marknaden ökade Hyundai med 23 procent under 2021. Vi har inte den ökningen i Sverige eftersom vi inte har några bilar att sälja. Hade vi haft bilar, hade vi sålt bilar, säger Tomas Klingvall.

ÅFF vill ha en mindre volym i ett nationellt lager och en ökad tilldelning till återförsäljarna. 

– Volymen måste vara anpassad till nätverket. Återförsäljarna har gjort stora investeringar de senaste åren – investeringar som är anpassade till betydligt större volymer, säger Klingvall.

Samtidigt är ÅFF väldigt nöjda med marknadsföringen, även om det också blir kontraproduktivt eftersom det inte finns bilar att sälja. 

Andra frågor som diskuteras med GA är lönsamhet, servicemarknad och garantivillkor. När det gäller garantivillkoren har återförsäljarna i dag svårt att räkna hem affären om lånebilar till kunder inkluderas. Frågorna kring servicemarknad hoppas ÅFF kunna lösas i och med att GA fått servicemarknadstjänsten tillsatt.

Text Maria Eriksson