Backar ner bakom Subaru
ISUZU
Per Håkansson, varumärkesdirektör Isuzu
Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Jag är nöjd med att vårt arbetssätt lyser igenom i svaren – vi är enkla att få tag i, vi håller vad vi lovar och det är enkelt, lönsamt och roligt. Och vi har en bra relation till återförsäljarna.
Vad är du mest missnöjd med?
– Det är förstås omvärldsfaktorerna. Vi hade jättegärna velat ha fler bilar. Hade vi haft tillgång till bilar hade hela snittet höjts. Det är faktorer som vi inte själva styr över och det är irriterande.
Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi ska göra allt vi kan för att kunna erbjuda en ökad tillgång på bilar. Det ska vi göra genom att visa hur nöjda våra återförsäljare är och vilket jättejobb som vi har gjort med varumärket Isuzu de fem åren som vi haft märket.
Isuzu får släppa fram Subaru överst på pallen i år och backa ett steg till andraplatsen, men det kanske inte gör något att ta rygg på ettan efter ett år där Isuzu lyckats dubbla både marknadsandelar och antalet återförsäljare.
Isuzu toppade enkäten förra året trots att de då hade stor brist på bilar. Efter förra GA-enkäten har nya D-max kommit ut på marknaden (premiär 7 april förra året) och målet nu är att ta ännu större del av marknaden.
Det finns stora möjligheter, men också utmaningar. Marknaden har ändrats – flera märken exempelvis Fiat, Renault, Nissan, har slutat med pickuper. VW Amarok, som tidigare var marknadsledande, är på väg tillbaka.
– Det är en ganska liten marknad. Vi har gått från en överetablering till en mer sund representation. När exempelvis Nissan efter 25-30 år på marknaden slutade sälja pickuper uppstod det ett tomrum som vi gör vårt bästa för att fylla, säger Per Håkansson.
Förra årets mål om att dubbla marknadsandelen från 7 till 13-15 procent är fixat. Marknadsandelen är nu uppe i 13,7 procent.
Dessutom har Isuzu 29 nya återförsäljare av totalt 63 försäljningsställen.
– Det är mycket jobb med att få igång så många återförsäljare med uppstarter, sätta in dem i vårt sätt att tänka och arbeta. Vi vill få med alla på tåget och det har tagit mycket kraft från vårt team. För många har det varit en stor omställning, säger Per Håkansson.
Med så många nya återförsäljare har Isuzu satsat på utbildning, något som också ges bra betyg för. Mycket av utbildningen har hållits på distans och filmer har spelats in i importörens egna studio med bland andra Per Håkansson familjärt och prestigelöst framför kameran.
Enkelheten i deras upplägg lyser igenom. Som att arbeta med kommissionssystem för lagerbilar istället för konsignation samt att inte använda sig av prestationsbaserade bonussystem.
Något agentsystem är fortfarande inte aktuellt. Importören International Motors Nordic tror mer på relationsförsäljning. Men de lyssnar både till återförsäljare och bilägare.
– Vi försöker alltid svara i telefon och lösa de problem som kommer. Vi kräver inte att återförsäljaren ska rapportera kundnöjdhetssiffror till oss. Vi ber dem inte fylla i blanketter. Vi vill hellre att de lägger tid på att göra kunderna nöjda, säger han.
Och nöjda är återförsäljarna i många frågor. År efter år briljerar importören med höga betyg kring garantihanteringen och ersättningsnivåer.
En fråga som faktiskt fick lite sämre betyg i år är den om reservdelar och det tror Håkansson hänger ihop med ett byte av affärssystem som gjorde att även om delarna låg i containrar utanför lagret kunde systemet inte ordna hanteringen i det 8 000 kvadratmeter stora lagret så att delarna gick att hitta.
Intranätet får utmärkt betyg, något de är väldigt nöjda med eftersom det är helt hemmabyggt. Framöver ska de också hjälpa sina återförsäljare med produktionen av de lokala hemsidorna.
Någon el-pickup är inte aktuell just nu.
– Det är ett arbetsfordon som du ska lasta saker på. Batterier är tunga. Det är klart att även pickuper kommer bli CO2-neutrala så småningom, men inte just nu, säger Per Håkansson.
Bilbristen har varit svår för Isuzu med halvledarbrist, transportproblem på grund av incidenten i Suezkanalen och Corona-nedstängningar.
– Alla bilar som kommit hit har sålts direkt. Vi har åtminstone försökt att vara transparenta med den information som vi haft. Vi har också förlorat lite på bilbristen. För många av våra kunder, ofta mindre företag med 1-5 anställda, är leveranstiden viktigare än vilken bil de väljer. Just nu är leveranstiderna väldigt långa.
I skrivande stund kan en bilköpare få vänta till slutet av året, eller om specifikationerna är speciella, till nästa sommar.
Bonussystemet får fortsatt bra betyg, och det är kanske inte så konstigt eftersom det förmodligen är det enklaste systemet – ju fler bilar du säljer, desto mer får du i bonus.
Importörens motto är enkelt, roligt och lönsamt. Den som inte har uppsnappat det efter ett besök har inte lyssnat.
Text Maria Eriksson Foto Kiia Valavaara
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN
Fortsatta lovord
Japp, även i år är Isuzus återförsäljare nöjda och klagar bara åter igen över att de inte får tillräckligt med bilar att sälja.
– Vår generalagent gör ett bra jobb och ser till att vi har roligt. Det är enbart yttre påverkningar som har ställt till problem senaste året med brist på bilar och förskjuten leveranstid. Det har tyvärr gjort att vi tappat några kunder som inte kunnat vänta på bilen, säger Tomas Lundström.
Isuzu, som ju i första hand säljs som ett arbetsfordon, är en av de bilar där kunden ibland låter behovet gå före valet. Men det är en öppen orderbok – återförsäljarna får beställa hur många bilar de vill ha. Fast nu med lång väntetid.
– Alla som har haft bilar under året har sålt. Jag tror inte att vi kommer kunna hämta hem hela tappet. Vi får ligga på våra kunder för att beställa bilar lite tidigare än de brukar så att de får den bilen de vill ha, säger Tomas Lundström.
Att ÅF-nätet blivit större är ingen nackdel, eftersom flera av de nya handlarna är duktiga och välmående sedan tidigare med inarbetade nätverk och rutiner. Dessutom är marknaden nu lagom stor.
– Det är bra att vi har fått färre aktörer på pickupmarknaden. Den har helt klart varit för stor, säger Tomas Lundström.
Stödet till lokal marknadsföring och möjligheten att ordna egna lokala events med stöttning från generalagenten är något som uppskattas.
– Vi har haft event med A35 och A33, de häftigaste bilarna från Isuzu. Vi fick låna bilarna en vecka och visa upp dem till kunderna. Vi grillade och fixade käk. Det är oerhört mycket värt att få ordna dessa lokala event så att vi kan underhålla de kunder vi har, säger Tomas Lundström.
Text Maria Eriksson