För första gången överst på pallen - MRF

För första gången överst på pallen

Filip Frennby, varumärkesdirektör Subaru

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Jag är mest nöjd med att vi lyckats i ett svårt och turbulent år att hantera de problem som uppkommit på ett bra sätt och att vi var tidigt ute med information för att hjälpa våra återförsäljare så gott vi kunnat.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag måste säga bristen på bilar, även om jag antar att alla säger det. Det är frustrerande för både oss och återförsäljare när man har en fantastiskt bra försäljning men inte tillräckligt många bilar. Om vi hade fått så många bilar som vi hade velat hade vi lätt sålt 4 500 bilar i Sverige förra året. Nu kom vi upp till 2 800 registreringar.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Den frågan som sticker ut mest för oss är leveranstider och tillgången på bilar. Annars ska vi jobba som vi alltid gjort, men ännu bättre. Vi ska jobba på att ha bra relationer, bra dialoger, sälja mer bilar och tjänar mer pengar tillsammans.

Av 143 delfrågor i årets GA-enkät har Subaru bäst av alla på 108 av dem. I år kör Subaru om sin importörskollega Isuzu och tar på sig ledartröjan. Under året kommer också Subarus första elbil, något som återförsäljarna längtat efter.

Det är egentligen inga stora förändringar för Subarus del i årets GA-enkät. Den goda dialogen mellan återförsäljarna och ÅFF lyser igenom på varje fråga.

Marknadsföring var något som Filip Frennby ville satsa mer på vid förra årets intervju. Han blir lite förvånad över att ha tappat lite kring varumärkesbyggandet eftersom Subaru just fokuserat så mycket på det sista året.

– Vi har ju inte kunnat ha så många kampanjer eftersom vi haft brist på bilar så därför har vi lagt mycket fokus på varumärkesbyggandet. Vi har skapat en ny varumärkesplattform och gjort om kommunikationen för att vara just mer varumärkesdrivande, säger Filip Frennby.

Support och kontakt har ökat beträffande bilförsäljningen och affärsvillkor får höga betyg, något Frennby gläds åt.

– Jag tror vi är väldigt engagerade eftersom vi är ett så litet team. Återförsäljarna känner oss allihopa och vi vill att deras affärer ska gå bra. Det gör också att slutkunderna blir nöjda.

Även om Subaru kunnat erbjuda etanolkonvertering av deras bensinbilar, vilket varit ett miljövänligt alternativ för 10 000 kronor i pristillägg för slutkunden och dessutom lägre vägtrafikskatt, så har det ändå inte riktigt varit en elbil. I en tid då hela marknaden transformeras måste man säga att Subarus återförsäljare varit tålmodiga.

I april var det dags. Då samlades återförsäljarna för en konferens på Trainingpartner i Stockholm för lanseringen av elbilen Solterra.

– Solterra är en ny global modell som kommer bli viktig för framtiden. Det är vår första helt eldrivna bil och Subaru har legat lite efter i elektrifieringen, men nu börjar vår elektriska resa. Det kommer fler elbilsprodukter för Subaru, men nu är vi på väg och vi är laddade! Det här är en elbil som har egenskaper som är typiska för Subaru, mer kan jag inte säga, säger Filip Frennby

Att det är en bil med ”typiska Subaru-kvaliteter” förklaras med att den är säker, har hög framkomlighet, är praktiskt användbar, förtroendegivande att köra och pålitlig. Den kommer vara stor som en Forester, men längre hjulbas så inne i bilen känns den mer som en Outback. Bilen produceras ihop med Toyota på en ny teknisk plattform för elbilar och bygger på erfarenheter som dragits av den tekniska plattform som ligger till grund för Subarus nuvarande modellprogram. Bilen har Subarus symmetriska fyrhjulsdrift med två jämnstarka elmotorer, en mitt mellan framhjulen och en likadan som driver de bakre.

Subarus Outback ska nu riktas in mot företagare för att öka tjänstebilssegmentet där Subaru fortfarande är små.

Importören International Motor Nordic har lyckats väl med att inkorporera ledorden Enkelt, Rolig och Lönsamt i all verksamhet. Det verkar även ha smittat av sig på återförsäljarna som ger ideliga goda betyg för kampanjer, ersättningsnivåer, garantisystem. Extra nöjd ser Filip Frennby ut när han ser att återförsäljarna uppskattar importörens tillgänglighet, snabba svar och att de lever upp till det de lovar. Eftermarknadsavdelningen får också gott betyg.

– Glada medarbetare hos oss ger glada återförsäljare. Glada återförsäljare ger glada kunder. Vi är ett tight gäng. Vi har verkligen kul tillsammans och hjälps åt. Det smittar av sig. Vi bryr oss om dem på riktigt.

Ett nytt affärssystem som implementerats för eftermarknaden har ställt till lite oreda för Subaru och ska nu även användas på säljsidan efter sommaren.

Tillgången på bilar står för den största försämringen. Förra året var Filip Frennby mest nöjd över den positiva trenden i antalet registreringar. Under 2021 registrerades 2 765 nya Subaru mot 1 692 under 2020.

Just bilbristen har också varit lite upp och ned för Subaru. 2019 gick Subarus fabriker för fullt, men det kom ändå inte tillräckligt med bilar till Sverige. 2020 fick Sverige fler bilar än de egentligen skulle ha som en positiv effekt av att många länder tvingades till lockdowns.

– Leveranstiderna har varit långa både på grund av pandemin, bristen på halvledare och det instabila läget som nu stör världshandeln vilket gör det svårt att få tag i delar. Det har varit ett tufft år för alla i branschen på denna punkt, men vi ser positivt på framtiden. Fram till dess kommer vi fortsätta göra allt vi kan för att underlätta för våra återförsäljare och kunder.

Förra året när Isuzu vann GA-enkäten tog importören fram en flaska bubbel med etiketten ”Best Distributor in Sweden 2021”. Hoppas de tog fram många flaskor, annars får det kanske bli en ny årgång i år.

Text Maria Eriksson Foto Kiia Valavaara

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Bernt Schmidt, vd ÅFF

Vi använder enkäten för att hela tiden bli bättre

– Det är viktigt att vinna GA-enkäten, inte bara roligt. Vi använder den för att hela tiden bli bättre, säger Bernt Schmidt. Rätt har han och bättre har Subarus generalagent blivit.

Bernt Schmidt har noterat fyra punkter som han tror har påverkat utvecklingen för Subaru senaste året. Det är politikens påverkan på bilmarknaden med skatter, förändringarna i bonus-malus systemet och även förmånsvärdena. 

– Marknaden har också ändrats med bland annat 45 procent laddbara bilar för 2021. 

– Subarus satsning med etanol som drivmedel blev en succé men trots det så minskade volymerna mot ett normalt år och det beror bland annat på att vi inte haft någon elbil eller laddhybrid vilket uteslutit Subaru från stora delar av marknaden, säger Bernt Schmidt. 

Till det kommer komponentbristen, bristen på halvledare och kriget i Ukraina, vilket tillsammans påverkat bilmarknaden negativt. 

– Det är också synd att vi inte kunnat träffas, det påverkar relationen förstås. 

Det är tur att generalagenten och återförsäljarna har en sådan varm relation. 

– Subaru är Sveriges mest omtyckta bil med högsta kundnöjdhet. Den som en gång köpt en Subaru är trogen märket. Att volymerna sjunker betyder bara att tillgången varit för liten och att det inte har funnits utrymme för nya kundsegment. Men det kommer snart bli ändring på det, säger Bernt Schmidt.

För med elbilsmodellen Solterra har både Schmidt och hans ÅF-gäng höga förhoppningar.

– Solterra är jätteviktig eftersom den ger oss tillgång till en ny marknad. Den är utrustad med all den säkerhet och trygghet som alla Subaru har och fortfarande 4-hjulsdriven, något som alla Subaru-kunder tycker är viktigt, säger Bernt Schmidt.

Att under de förhållandena – utan en enda elbilsmodell – vinna GA-enkäten. Det är roligt, även om det inte varit enkelt och lönsamt för återförsäljarna just i år.

Text & foto Maria Eriksson