Den hållbara bilismen är här för att stanna - MRF

Den hållbara bilismen är här för att stanna

Vi värdesätter den personliga friheten allt högre, siffrorna visar att personbilstrafiken ökade med 4 procent under året. Men tack vare elektrifieringen av personbilarna minskade utsläppen från nya personbilar stort under året. Nära varannan nyregistrerad personbil var laddbar förra året. Men även en ökad andel biodrivmedel genom höjd reduktionsplikt på bensin och diesel påverkar utsläppen.

– Mer än en fjärdedel av den energi som vi nu använder inom vägtrafiken är fossilfri och förnybar. 2021 ökade andelen från 24 procent 2020 till 26 procent. Det beror framförallt på den höjda reduktionsplikten, säger Marie Hagberg Backlund, avdelningschef Trafikverket

Sedan 2010 har utsläppen för nya personbilar halverats från ett genomsnittligt utsläpp på 153 g/km, till 2021-års genomsnitt om 75 g/km.

– I slutänden handlar det om att minska klimatpåverkan med utfasningen av fossila bränslen, säger Anders Östberg, opinionsansvarig på MRF. Den elektrifiering som bilbranschen nu driver igenom är nyckeln till att klimatmålen håller.

Sverige hade tidigare det högsta koldioxidutsläppet per kilometer för nya personbilar inom EU. Över åren har vi successivt klättrat på listan och 2020 låg vi på andra plats inom EU efter Nederländerna med näst lägst koldioxidutsläpp på nya bilar. Därför kunde utsläppen minska trots att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ökade under året.

– Vi konstaterar att det visas tydligt att det inte finns någon konflikt mellan bilismen och att klara klimatmålen, avslutar Anders Östberg. Kan nu politikerna säkerställa att det finns en stabil och utbyggd laddinfrastruktur så kommer bilköparna fortsätta välja laddbara fordon och ytterligare sänka koldioxidutsläppen.


Anders Östberg, public affairs
Skicka ett mejl till Anders