Bilhandel – nyreg och begagnat januari 2022

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig MRF, kommenterar registreringssiffrorna av nya fordon och begagnathandeln för januari 2022.

Begagnathandel personbilar & lätta lastbilar
(åldersspann 7–120 månader vid ägarbyte, köpare ej bilhandel eller skrotbolag)

Handeln med begagnade bilar fortsätter sin trend att avta svagt. Vi har sedan i juli 2021 en avmattning av begagnat affärerna som ligger kring en nedgång med tio procent och även om det är från en mycket hög nivå är det den svagaste januari de senaste 5 åren men vi ska minnas att vi har otroligt höga priser på begagnade bilar. Minus 12 procent summerar vi januari 2022 jmf 2021 till när 38 310 bilar fått ny ägare. Största nedgången för månaden finns där säljaren är en privatperson, där är nedgången nästan 19 procent

De märken av de etablerade märkena som tydligt tappar mer än snittet är Volvo -24%, Subaru -23% och Volkswagen -20%. Detta är också märken som har haft leveransproblem av nya bilar bland annat pga. komponentbristen vilket påverkar antalet begagnade bilar som blir tillgängliga på marknaden.

Största säljare i januari blev Din Bil Sverige (inkl. före detta Bilmetro) med 1552 bilar, Hedin-koncernen var
näst störst med 1505 och Riddermarks tog tredjeplatsen med 1465 registrerade ägarbyten.

Bilia med 1343 bilar och Kamux med 727 avslutar topp 5 bland de största ”säljarna”.

Ny avancerad statistik
Använd gärna vår publika Power BI lösning där ni kan göra egna jämförelser upp till 5 år tillbaka i tiden. Medlemmar i MRF kan använda den ännu starkare funktionaliteten i den avancerade begagnatstatistiken där ni även kan ta fram länsvisa siffror.
Klicka här

Nybilshandel personbilar
Registreringarna av nya bilar backade lite i januari jämfört med föregående år -3,3% och landade på 19 893 nya bilar. Jämfört med 2019 är det dock en ökning.  Går vi in och granskar siffrorna för enskilda märken så är det stora slag, givetvis delvis beroende på hur tillverkarna klarar att hantera den fortfarande plågande komponentbristen. Ford rusar och registrerar i januari fyra gånger så många bilar som de gjorde januari 2021 och är i månaden sjätte största märke, en position det var många år sedan Ford hade. Januari 2021 var de 15:e största märke. Mercedes-Benz är märket som backar mest i volym – 48,5% i januari följt av SEAT som backar -55,9% men med mindre total volym.

Bland de riktigt stora backar Volvo och Volkswagen medan Kia ökar sin volym så till den grad att Volkswagen får se sig omkörd denna månad av det koreanska märket.

Marknadsandelen för de 5 största blev denna månad Volvo 18,7 %, Kia 14,2%, Volkswagen 11,7% Toyota 8,2% och BMW 5,8%.

I fördelning mellan bränsleklasser återtar laddhybriden (PHEV) topplaceringen 27,0% som övertogs av elbilen (BEV) i december, BEV är nu två med 25,9% av registreringarna, tätt följd av bensin 24,6% som också återtar volym från december. Elhybriderna håller sin nivå kring 8 %, 8,6% denna månad medan den stora förloraren är diesel om nu hade 12,9% jämfört med 22,2% januari 2021.

Den framgång som BEV nu har medför att Kia Niro slår sig in som näst mest säljande bilmodell med 1287 registreringar, varav 996 är BEV och 258 är PHEV, dvs endast 33 st. (2,5%) är utan laddmöjlighet.

Mest säljande bil är Volvo XC40 med 1355 registrerade varav 467 är BEV och 348 är PHEV, dvs 40% är utan laddmöjlighet.

Tredje plats tas av Volvo XC60 med 884 registrerade bilar varav 583 är PHEV, dvs 34% utan laddmöjlighet.

Nya lätta lastbilar (max 3,5 ton)
För lätta lastbilar började året ungefär som förra året, 2074 lätta lastbilar registrerades mot 2149 för ett år sedan, -3,5% men vi vet att lätta lastbilar har en ordentlig back-log, efterfrågan är avsevärt större än vad som kan levereras så registreringssiffrorna avspeglar inget annat än vad tillverkarna lyckas få fram, marknaden skriker efter bilar.

Det får till följd att det är stora omsvängningar i marknaden. Volkswagen backar kraftigt men bibehåller ända förstaplatsen med 23,4% marknadsandel (MA) i månaden. Näst störst är Mercedes-Benz som lyckats öka sin volym med 61% och får en marknadsandel till 17,3% medan tredjeplatsen tas av Ford som i princip håller sin volym och nu har en MA på 13,7%.

Störst på elektriska lätta lastbilar i januari var Citroën med 49 registreringar tätt följd av Peugeot på 46 och Nissan med 33, därefter tar Maxus en fjärdeplats med 23 och Toyota med 19.

Totalt sett utgjorde de elektriska lätta lastbilarna 11,3% av volymen som domineras stort av diesel.

Nya tunga lastbilar (>16 ton)
För tunga lastbilar börjar året riktigt dåligt med endast 289 registrerade lastbilar, det är 25% sämre än föregående år och 31% sämre än 2020.

Bara MAN som gjorde en riktigt dålig start förra året levererar bättre i år än förra året men de får ändå bara ut 6 bilar vilket inte är i linje med åren innan 2021. Volvo backar 7,5% i volym och är med det den som tappar minst procentuellt av de andra, det får till följd att de ökar sin marknadsandel med nästan 10%-enheter till 51,2% MA. Övriga har det riktigt kämpigt och tappade i januari allt från 33% till 100% av föregående års volym för månaden.

Januari 2022

Källa: BIL Sweden


Vid frågor kontakta
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig MRF
Skicka ett mejl till Klaus

Dela via mail

Bilhandel

MRF söker projektledare med elfokus

Bilbranschen upplever de största förändringarna på decennier. Nya tekniker, nya sätt att köpa och äga bil...

Läs mer

Bilbranschen just nu – omvärldsspaning

MRF spanar kring bilbranschen just nu. Vad är på gång i vår bransch? Tommy Letzén och...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 33/2022

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer
Visa alla