Lämna rätt information i bilannonserna

Använd inte generella friskrivningar vid annonsering! Kontrollera i stället noga vid annonsering att bilen verkligen har den utrustning som anges.

Att använda sig av utryck som ”Reservation för felskrivning” vid annonsering ger i de flesta fall inget skydd alls för säljaren. Det beror på att vad som skrivits i en annons blir bindande avtalsinnehåll (om inte säljaren i samband med avtalets ingående upptäcker felskrivningen och informerar om detta i avtalet).

Undantaget från denna huvudregel – där inte heller konsumenten har ngn egentlig undersökningsplikt – kan gälla avsaknad av viss utrustning som en konsument lätt kan se vid en okulärbesiktning; till exempel taklucka, skinnklädsel, stylingpaket med mera. Villkoret- ”reservation för felskrivning” kan även ses som vilseledande marknadsföring eller ett oskäligt villkor enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. I den nya konsumentköplagen (gäller köp gjorda från och med 1 maj 2022) är dessutom alla typer av generella friskrivningar förbjudna.


Vid frågor kontakta:
David Norrbohm, jurist MRF
Skicka ett mejl till David

Dela via mail

Bilhandel

MRF söker projektledare med elfokus

Bilbranschen upplever de största förändringarna på decennier. Nya tekniker, nya sätt att köpa och äga bil...

Läs mer

Bilbranschen just nu – omvärldsspaning

MRF spanar kring bilbranschen just nu. Vad är på gång i vår bransch? Tommy Letzén och...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 33/2022

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer
Visa alla