Verkstäder kan tvingas tacka nej till försäkringsbolagen

Under hösten har ett av de större försäkringsbolagen skickat ut brev till de verkstäder som de har ett samarbetsavtal med. Brevet innehåller ett erbjudande om en mindre procentökning på timdebiteringen verkstaden har från bolagen.

Det hela går ut på att verkstaden får 11 kronor mer per timme för varje procent de ger försäkringsbolaget i reservdelsrabatt.

– Bilverkstäderna lämnar redan 10 procent i rabatt på reservdelar till bolagen. Det är oförskämt att tro att en bilverkstad skulle gå på ett sådant löjligt erbjudande i dessa tider med kraftigt ökande kostnader, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Flera företag inom verkstad tvingas nu fundera på hur framtidens verksamhet behöver förändras. Med  förslagen på ersättning från försäkringsföretagen kan det vara bättre att tacka nej till uppdrag gällande maskinskadereparationer, för att överleva de ökade kostnaderna i sin verksamhet.

– Vi måste snart rekommendera våra medlemsföretag att dra ner på personal och se över alla kostnader, säger Joachim Due-Boje.

– Inte för att det saknas uppdrag utan för att försäkringsbolagens ersättningar inte hänger med den kostnadsutveckling vi ser i hela samhället.

Bara uppvärmningskostnaderna för en genomsnittlig verkstad kan ha fyrdubblats under hösten jämfört med 2021.

– Om en verkstad överhuvudtaget ska ha råd att driva sin verksamhet måste bolagen komma ikapp ersättningen för mek- och skadereparationer, säger Joachim Due-Boje.

– Det är alltför många företag som skriver på avtal utan att inse vad innebär för den egna verksamheten, säger Jan Olvenmo, ansvarig lack- och skadesektionen på MRF.


Joachim Due-Boje, MRF
Skicka ett mejl till Joachim

Jan Olvenmo
Skicka ett mejl till Jan

Dela via mail

Bilverkstad

MRFs stämma 26 april

Välkommen till MRFs stämma 26 april kl 10.00-12.00 på Radisson Blu Arlandia Hotel. MRFs distriktsmöte arrangeras...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 10/2023

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

Ny studiemetodik påverkar verkstäderna

CABs nya studiemetodik innebär stort ansvar för de verkstäder som blir studieverkstäder. Den verkstad som studeras...

Läs mer
Visa alla