Byggt tillitsfulla relationer - MRF

Byggt tillitsfulla relationer

Klaus Oest, vd

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Fjolåret blev ett stresstest för oss, som vi klarade. Vi lyckades hålla ställningarna tack vare en ny bil och kompetent personal. Vårt team har klarat av en pandemi trots att vi är ganska få som jobbar med Mazda.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag är inte missnöjd med något. Efter vad jag kan bedöma har handlarna svarat rimligt och positivt. Jag tror bilden är rättvisande. Vi hör från olika håll att vi är bra att jobba med.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi vill hålla ställningarna i enkäten. Men vi behöver också sälja fler bilar och ta tillbaka marknadsandelar.

I den nya utformningen av MRF:s GA-enkät presterar Mazda synnerligen bra och landar på ett index på imponerande höga 125,9. Det renderar en klockren tredjeplats.

Pallplatsen är det bästa resultatet för Mazda sedan den överraskande vinsten 2019.

– Det är roligt med tanke på att det har varit ett både kaotiskt och turbulent år, men vi har lyckats hålla ställningar väl, säger Klaus Oest, vd på Mazda Sverige.

I fjolårets intervju om GA-enkäten sa han att deras uppgift det kommande året var att se till att det kom fler Mazdabilar till Sverige. Och på den punkten ser han ut att ha hållit sitt löfte. På frågan om biltillgång presterar Mazda så bra att man seglar upp i topp på frågan. Inget annat märke har varit mer nöjt med biltillgång. Nästan åtta av tio Mazdahandlare är nöjda med biltillgången, vilket kan jämföras med MRF-snittet där bara var fjärde är nöjd.

– För vår del lossnade det på allvar i november, även om jag skulle säga att det inte är helt normaliserat ännu. En förklaring till att det lossnade är att vi drog in många ordrar samtidigt som Europa fick bra tilldelning av bilar och där Sverige var ett utvalt land att få del av dessa, säger han.

I år lyckas Mazda imponera på handlarna på marknadsföring, ett område som av hävd fått låga betyg.

– Jag är nöjd med betygen där. Vi vet att mer pengar ger högre betyg och vi har varit relativt sparsamma över åren. Det är inget fel på det vi gör, men handlarna har tidigare tyckt att det har varit för lite.

En förklaring till Mazda-handlarnas belåtenhet är sannolikt den lyckade lanseringen av den nya laddhybriden CX-60 förra året. Den modellen står för hälften av försäljningen och har inneburit att Mazda äntligen har en modell som kan konkurrera på företagsmarknaden. Det syns till exempel på frågan om hur GA ger support vid bearbetning av företag där nästan åtta av tio Mazda handlare är nöjda, vilket är klart högre än MRF-snittet. På frågan om lönsamhet vid företagsförsäljning är Mazda rent av etta.

– Det är väldigt roligt att se. Vi har saknat en företagsbil, men med CX-60 så har vi äntligen fått det. Eftersom vi säljer många av den blir också lönsamheten god, säger Klaus Oest.

I övrigt strösslar handlarna idel överord över sin generalagent på fråga efter fråga. Bonussystemet hyllas, återförsäljaravtalet är man mycket nöjd med, utbildningsområdet är högre än MRF-snittet. För att inte tala om garantiområdet där betyget på frågan om garantiernas omfattning belönas med 5,5 på den sexgradiga skalan, vilket är det högsta betyget på en enskild fråga som Mazda får. Även samarbetet med märkesföreningen prisas. Där blir betyget en femma, vilket är klart högre än snittet för alla MRF-märken.

– Vi har jobbat med att skapa en stabil grund och på att bygga tillitsfulla relationer. Tillit betyder oerhört mycket även i bilbranschen, säger Klaus Oest.

Text Niklas Aronsson

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Stefan Stedtlund, ordf ÅFF

Vind i seglen

”Kan Klaus och de övriga på Mazda Sverige i Kungsbacka fortsätta att hålla ångan uppe som nu, blir det riktigt bra på sikt.” Det säger Mazdaföreningens ordförande Stefan Stedtlund i en kommentar till märkets resultat i GA-enkäten.

I fjol efterlyste han mer information från Mazda, även när det inte fanns något att berätta. Bakgrunden handlade om lång väntan på bilar till följd av komponentbrist och covidrelaterade orsaker. I år känner han att han har blivit hörsammad.

– Det var lite för tyst tidigare. Det har vi förmedlat och jag tycker de har lyssnat på oss och är mer aktiva i kommunikationen nu, säger han.

Stefan Stedtlund upplever en stor förändring till det positiva i relationen med generalagenten.

– Det har varit täta möten där vi verkligen känner att vi blir lyssnade på. Och om vi får hjälp på olika områden så är det en fördel för alla. 

Han lyfter, precis som Klaus Oest, lanseringen av laddhybriden CX-60 och de kampanjer som gjordes i det sammanhanget. Stefan Stedtlund lyfter särskilt servicemarknaden som ett av Mazdas adelsmärken. 

– Det är väldigt få problem med bilarna och därutöver har vi den långa garantin. Aldrig något tjafs, allt går snabbt och vi får hjälp på tio minuter. 

Det område som han menar kan förbättras är inte överraskande marknadsföring.

– Där är Mazda för osynligt. Vi behöver hitta något där folk kan se och påverkas av vår reklam utan att tänka på det. Som till exempel att vara med i ett stort idrottsammanhang av något slag.

För första gången på väldigt länge känner Stefan Stedtlund att det är rejält med vind i seglen tack vare den nya konkurrenskraftiga modellen, så pass att han hoppas Mazda kan damma av det gamla treprocentsmålet. Ifjol låg Mazda på runt 1 procent.

– Men första kvartalet i år har vi faktiskt varit däruppe och nosat på tre procent, säger han.

Text Niklas Aronsson