Bara Volvo och Scania i årets enkät - MRF

Bara Volvo och Scania i årets enkät

Till skillnad från personbilar och transportbilar har enkäten för tunga lastbilar hållits intakt. Den uppdaterades för några år sedan och är mer aktuell än vad personbilarnas enkät var. Därför prioriterade MRF Styrelse Tunga fordon att bibehålla jämförbarheten med tidigare år. Om vi ska vara säkra på jämförbarhet mellan en enkät vid två olika tillfällen får egentligen inget ändras i den, därför har vi bibehållit alla parametrar i enkäten för tunga lastbilar.

Det medför tyvärr i år att Mercedes-Benz lastbilar inte kan delta då de har för få återförsäljare som är MRF-medlemmar, det vill säga respondenter till enkäten, deras anonymitet kan inte säkras då de blir för få. Så kvar i årets enkät blir endast två märken i form av Scania och Volvo. Det ska dock direkt nämnas att styrelsen har startat en arbetsgrupp för kommande enkät 2024 för att vidta liknande steg som Bilhandelsstyrelsen gjort så att vi minst kan säkra Mercedes-Benz fortsatta deltagande i enkäten.

Resultatet för årets enkät påverkas av de problem med leveranser som rått under året. Volvo lyckas precis överträffa sitt medelvärde från 2022, ökar med 0,5 poäng eller 0,1 procent vilket dock räcker för att de ska ta steget upp på översta pallplatsen i år.

Volvos styrka verkar ligga i produkterna, de har både de bilar som återförsäljarna efterfrågar och det är rätt kvalitet på dem medan svagheten har varit leveransprecisionen i systemen de arbetar med.

Scania å andra sidan har inte lyckats i år utan tappar drygt 35 poäng eller 8,8 procent i sitt resultat jämfört med föregående år. Precis som Volvoåterförsäljarna anser Scania-återförsäljarna att deras leverantör har rätt bilar av rätt kvalitet och det är en av de starkaste faktorerna, däremot får Scania riktigt dåliga poäng i viktiga faktorer som tillgång på bilar, leveranstider och leveransprecision.

I dessa områden klappar Scania igenom ordentligt, något som verkligen straffar sig. Det är då något förvånande att Scania inte verkar ha tagit till standardåtgärd nummer ett, ökad närvaro och tillgänglighet hos återförsäljarna. Det är ju en av de första åtgärderna man bör öka när det blir gnissel i maskineriet.

Se till att finnas där ute, även om man inte har svar så kan man klargöra det. Scania erhåller istället rätt låga betyg även i dessa frågor, återförsäljarnas nöjdhet med servicemarknadsledningen och generalagentens synlighet på fältet, det är även enligt SIFO de frågor som har störst påverkan på värdet för återförsäljarnas totala nöjdhet med sin leverantör.

Klaus Silfvenius

Bilhandelsansvarig MRF

Knappt godkänt för synpunkter på lönsamheten

Hur nöjd är du med din generalagent när det gäller lyhördheten för dina synpunkter inom lönsamheten? Här får båda generalagenterna godkänt men inte mer. Scania får något bättre betyg än Volvo. När det gäller lyhördheten för synpunkter på garantipolicy och garantihantering får Volvo godkänt medan Scania får underkänt.

Bonussystemen får underkänt

Bonussystemen för lastbilsförsäljningen får svagt underkänt av både Scania- och Volvoåterförsäljarna. När det gäller bonussystemen för servicemarknaden får Scania med nöd och näppe godkänt medan Volvo får underkänt.

Garantisystemen

Ersättningsnivån på arbete vid garantiarbeten får godkänt av Scaniahandlarna och med nöd och näppe godkänt av Volvohandlarna. Ersättningsnivån på reservdelar får också godkänt av Scaniahandlarna, men underkänt av Volvohandlarna. Ersättningsnivån för felsökning får underkänt av båda handlargrupperna. Så även ersättningsnivån på administration.