Mim Andersson
Vd, Svenstigs Bil
Berätta om företaget!
Svenstigs Bil är ett familjeföretag som startades 1929. Bolaget är indelat i Svenstigs Bil AB, Svenstigs Lastbilar AB, Svenstigs Bilfinans och ett fastighetsbolag. Vi är auktoriserade återförsäljare för Audi, Skoda, Volkswagen personbilar, Volkswagen Transportbilar och Scania samt driver begagnatverksamhet och skadeverkstad, plus bilvård. Vårt huvudkontor ligger i Värnamo och vi har cirka 160 anställda totalt. Många i branschen har det tufft, men vi har en tydlig strategi och det är grunden till att vi har haft en fin utveckling och tillväxt de senaste åren.
Vilken är den viktigaste orsaken till att ni är med i MRF?
Det finns många organisationer som vill att vi ska bli medlemmar, men de tillför inte tillräckligt. MRF är vår branschorganisation och är berättigad på marknaden. Jag har själv jobbat med mässor och möten och tycker att det som MRF gör är välarrangerat och relevant. Fortsätt med det. Initiativet ”Bilbranschens mäktigaste kvinnor” tycker jag är bra. Det skapar bättre förutsättningar för oss som arbetsgivare att kunna attrahera fler kvinnor till branschen. MRF har också bra utbildningar, webbinarier och konferenser samt juridisk rådgivning som vi utnyttjar. Det är en central del i medlemsförmånen.
Vad får ni ut av ert medlemskap?
MRF är viktiga och gör mycket för branschen. Det handlar om att göra rätt saker och våga förändra sig med omvärlden. Jag tycker det är bra att MRF arrangerar utbildningar inom hållbarhetsrapportering som kommer bli viktigt för alla. Många erbjuder det idag, men det känns mer relevant med MRF eftersom de kan branschen. MRF är också en lobbyorganisation som ger tyngd. Det är viktigt att våra frågor når politikerna. Sedan uppskattar vi tidningen Motorbranschen där flera i företaget har en prenumeration.
Är det något som MRF borde jobba mer med?
När det gäller information så är det lätt att missa saker för man tittar i olika flöden. Kanske borde MRF utveckla en FAQ eller en chatt för snabbare hjälp i specifika ärenden? Precis som vi jobbar med kundnärhet, så behöver MRF göra det och ta reda på hur medlemmarna kan komma närmare. Kompetensbehovet av fordonstekniker är fortsatt stort. Där är ett uppdrag för hela branschen att göra yrket mer attraktivt. Att visa upp det som en bra arbetsplats i en fräsch miljö med bra löner, bra villkor och möjlighet till karriärsutveckling. Kanske göra yrket mer populistiskt och synas i road shows, TV-program eller TikTok till exempel? Det vore önskvärt att MRF i samverkan med andra driver den frågan.



