Konsumentverkets nya föreskrifter - marknadsföring av kreditavtal - MRF

Konsumentverkets nya föreskrifter – marknadsföring av kreditavtal

Konsumentverket har utfärdat nya föreskrifter, KOVFS 2025:1, om upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter, som trädde i kraft den 1 mars 2025.

Nya regler vid marknadsföring av kreditavtal

Sammanfattning
Konsumentverket har i sina föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter (KOVFS 2025:1) som träder i kraft den 1 mars 2025, beslutat att vid all marknadsföring av konsumentkredit ska en symbol i form av en varningstriangel samt information om riskerna med skuldsättning inkluderas. Syftet med detta är att motverka riskfylld kreditgivning. I praktiken innebär det att symbolen och varningstexten ska finnas vid marknadsföring av fordon där det även presenteras ett låneupplägg.

Konsumentverkets föreskrifter
KOVFS 2025:1 är Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter. Föreskriften träder i kraft den 1 mars 2025 och ersätter tidigare föreskrifter, inklusive KOVFS 2019:1. Den innehåller nya regler och krav på marknadsföring av konsumentkrediter.

Syfte
Överskuldsättning är ett ökande problem i samhället. Som en åtgärd har regeringen beslutat om krav på särskild upplysning vid marknadsföring av krediter.

Omfattning
Kraven gäller all typ av marknadsföring för krediter. Endast bolån och räntefria fakturakrediter är undantagna. Konsumentverket kom idag (se nedan) ut med ett förtydligande om vid vilken marknadsföring som informationen skall lämnas. Begreppet kreditavtal definieras i 2 § KkrL som ett avtal om lån, kontokredit, betalningsanstånd eller liknande. Det krävs alltså ett något så när bestämt eller individualiserat krediterbjudande för att marknadsföring ska anses utgöra marknadsföring av kreditavtal, exempelvis att det är fråga om en viss, till belopp eller tid, bestämd kredit. Det rör sig alltså inte om marknadsföring av ett kreditavtal, när en hel utlåningsrörelse marknadsförs utan att marknadsföringen är inriktad på mer bestämda krediterbjudanden eller när näringsidkaren marknadsför ett helt produktsortiment och samtidigt tillkännager att en konsument kan erhålla kredit. Upplysningen ska lämnas i all marknadsföring av kreditavtal inbegripet alla de steg i näringsidkarnas ansökningsprocesser där kreditavtal marknadsförs

Påverkan på vår bransch
I praktiken innebär de uppdaterade föreskrifterna att marknadsföring av fordon där ett låneupplägg presenteras måste uppfylla de krav som ställs i föreskriften. Det innebär att ni eller det företag i ert nätverk som nyttjar den här typen av marknadsföring måste säkerställa att de nya kraven uppfylls på ett tydligt och korrekt sätt.

Nya krav på marknadsföring
Det nya kravet innebär att det vid marknadsföring av kreditavtal måste finns en särskild upplysning om att kredit kan medföra kostnader för konsumenten. Upplysningen ska inledas med rubriken ”Att låna kostar pengar!” i fet stil.

Upplysningen ska därefter innehålla följande information:
”Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra en bostad, teckna abonnemang och få nya lån.” Därefter skall det även finnas information om budget- och skuldrådgivning genom följande text: ” För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.”

Upplysningen ska markeras med en röd triangel med ett utropstecken i mitten. Symbolen ska vara lika hög som minst tre av textraderna i upplysningen.

Om marknadsföringen sker muntligt, exempelvis i radioreklam, telefonförsäljning eller podcast ska varningstriangeln ersättas med ordet ”observera”. Upplysningen ska lämnas med svart text mot vit bakgrund, på ett framträdande sätt.

Att låna kostar pengar
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se

Rekommendationer
MRF rekommenderar vår bilhandlare att ta del av föreskrifterna och konsumentverkets informationsbrev samt de tillhörande dokumenten för att få en bättre inblick i vad dessa nya krav innebär samt utbildar relevant personal på de nya reglerna.

Länkar:
Föreskriften KOVFS 2025:1
Beslutspromemoria


David Norrbohm
jurist, david.norrbohm@mrf.se