AECDRs ståndpunkt: Ett svar på EUs bilstrategi - MRF

AECDRs ståndpunkt: Ett svar på EUs bilstrategi

Bilbranschen i Europa förändras snabbt med elektrifiering, digitalisering och nya lagar för att nå klimatmålen. AECDR stödjer EUs ambitioner för hållbar och konkurrenskraftig mobilitet, men vi vill säkerställa rättvis konkurrens, skydda små och medelstora företag och bevara konsumenternas valmöjligheter. Bilhandlare och verkstäder spelar en viktig roll i omställningen till eldrivna fordon. 

1. Flera lösningar behövs – inte bara elbilar 

EU satsar stort på elbilar för att minska utsläppen, men att enbart fokusera på batteridrivna fordon kan skapa problem. Det kan leda till brist på viktiga råvaror, minskad konkurrens och att vissa grupper får svårare att ha råd med bil. AECDR föreslår att även vätgas, e-bränslen och biobränslen ska vara en del av lösningen för att: 

  • Minska beroendet av material som litium och kobolt. 
  • Göra omställningen mer rättvis för de som bor på landsbygden eller har lägre inkomster. 
  • Sänka utsläppen direkt genom att använda alternativa bränslen, utan att vänta på att alla byter till elbil. 

Förslag: 

  • Låt marknaden bestämma vilka tekniker som fungerar bäst, i stället för att bara satsa på elbilar. 
  • Ge bilhandlare tydliga regler så de kan planera för framtiden. 
  • Se till att klimatomställningen inte leder till att vissa grupper utestängs från bilmarknaden. 

2. Rättvis konkurrens i en digital bilmarknad 

Biltillverkarna kontrollerar i allt större utsträckning bilens data, vilket hotar konkurrensen. Genom uppkopplade bilar och fjärruppdateringar kan de begränsa verkstäders och bilhandlares möjlighet att serva bilar. 

Förslag

  • Uppdatera EU:s regler för att säkerställa att alla har rätt att använda bilens data. 
  • Ge bilverkstäder tillgång till viktig information för att kunna kalibrera avancerade säkerhetssystem (ADAS). 
  • Skapa gemensamma EU-regler för bilmjukvara där även bilhandlare får vara med. 

3. Stärka andrahandsmarknaden för elbilar 

Snart kommer många begagnade elbilar ut på marknaden, men många konsumenter är osäkra på batteriets skick och bilens andrahandsvärde. För att stärka förtroendet behövs tydliga regler. 

Förslag

  • Inför ett EU-gemensamt system för att mäta och visa batteriers hälsa på begagnade elbilar. 
  • Kräv att biltillverkarna ger verkstäder tillgång till de verktyg som behövs för att kunna laga batterier. 
  • Utveckla laddinfrastrukturen så att elbilar fungerar lika bra i hela Europa, inte bara i städerna. 

4. Lösa bristen på utbildad personal 

Bilbranschen har svårt att hitta personal med rätt kompetens för att hantera den nya tekniken. Om detta inte löses kommer det att bli svårt att sköta service och reparationer på framtidens bilar. 

Förslag: 

  • Skapa en EU-gemensam plan för att utbilda fler mekaniker och biltekniker. 
  • Underlätta för mekaniker att jobba i olika EU-länder genom att standardisera utbildningar. 
  • Ge mer stöd för att locka fler unga till branschen. 

Slutsats 

AECDR stödjer EU:s satsning på en mer hållbar bilbransch, men vi vill se rättvisa villkor för bilhandlare och verkstäder. Genom att ha en bredare strategi för utsläppsminskning, ge rättvis tillgång till bilens data, stärka marknaden för begagnade elbilar och lösa personalbristen kan EU skapa en hållbar framtid för hela bilsektorn. 

Vi är redo att samarbeta med EU för att ta fram en balanserad strategi som gynnar alla aktörer.