Kristina Franzén  - MRF

Kristina Franzén 

CFO, Bilia AB

Berätta om företaget!
Bilia är sedan 40 år ett börsnoterat bolag med drygt 5 000 medarbetare, framför allt i Sverige men även i Norge, Luxemburg och Belgien. Vår affärsstrategi är att vara en helhetsleverantör med ett brett utbud av tjänster och produkter för att erbjuda hjälp med allt som rör bilägandet. Vi är idag auktoriserade återförsäljare för knappt 20 bilvarumärken där Volvo, BMW och Toyota är störst.

Vilken är den viktigaste orsaken till att ni är med i MRF?
Även om Bilia är en stor organisation ger MRF oss tillgång till branschkunskap och branschkännedom i ett bredare perspektiv. De event som MRF ordnar ger möjlighet till benchmarking och att lära från varandra. Personligen uppskattar jag den roll som MRF tar i att attrahera fler kvinnor till vår bransch. Jag hade själv förmånen att erhålla utnämningen som den mäktigaste kvinnan i branschen för 2024, men det är framför allt ett exempel där MRF tagit ställning och aktivt agerar för att bidra till att utveckla branschen framåt. 

Vad får ni ut av ert medlemskap?
MRF har en viktig roll i att som lobby-organisation driva frågor för branschen – det ser vi som en nyckelfunktion – att hjälpa till med den strategiska, långsiktiga utvecklingen för oss alla. Genom att MRF agerar för allas vår räkning blir vi en part att lyssna på. Sedan nyttjar Bilia från tid till annan MRFs spetskompetens i olika frågor. Även om vi har en egen jurist utbyter vi vid behov information för att validera vår interna bedömning. 

Är det något som MRF borde jobba mer med?
En av våra stora utmaningar är att hitta personer med rätt kompetens till våra verkstäder och här ser vi att MRF skulle kunna ta en än större roll med att marknadsföra vår bransch. Det är avgörande för branschen att de som är unga idag vill jobba hos oss i framtiden och därför behöver vi visa de goda möjligheter ett arbete hos oss ger till utveckling och karriär – här tror jag MRF kan bidra stort.