MRFs verksamhet 2020

Aktuell tidning för hela branschen


Tidningen Motorbranschen har under året kommit ut med nio nummer, varav tre dubbelnummer. Tidningen vänder sig till MRF:s medlemmar, alla bilåterförsäljare och verkstäder samt andra som har anknytning till bilbranschen i framför allt Sverige.

Redaktionellt

Tidningens redaktionella delar har under året producerats på konsultbasis av Ing-Cathrin Nilsson, chefredaktör och ansvarig utgivare, och Helena Zetterquist, grafisk formgivare. Tidningen har för fjärde året i rad tryckts av Lenanders grafiska i Kalmar.

Till Motorbranschens webbplats här


Läs digitalt

E-tidning

2020 fortsatte vi att uppmärksamma läsarna om att tidningen även går att läsas digitalt via läsplatta, mobil och webben.

 


Dagliga uppdateringar

Webbplatsen & sociala medier

Tidningens webbplats motorbranschen.mrf.se har uppdaterats dagligen och tidningen har även ökat uppdateringarna på Facebook och Instagram.

 


Marknad

Annonsförsäljning & Prenumerationer

Annonsförsäljningen har skötts av säljbolaget Adviser och säljarna Sandra Gertsson och Josefine Blomquist. Prenumerationshanteringen har skötts in house av Jeanette Edman och Björn Olsson.

 


Nr 1-2 2020

Försäkringsbolagsenkäten

If fick högsta betyg när skadeverkstäderna värderade relationen med försäkringsbolagen. Länsförsäkringar behöll en stark andraplats och Folksam stärkte sin bronsplats. Största förbättringen gjorde Trygg-Hansa. Men totalt sett var betygen lägre än 2019.

 

 


Nr 3 2020

Begagnatnummer med exklusiv statistik

För sextonde året i rad presenterar Motorbranschen de hundra bilföretag som säljer flest begagnade bilar bland Sveriges alla bilhandlare

 


Nr 4 2020

Bilvård och rekond

Vårt aprilnummer var laddat med tips om hur ditt företag kan bli mer hållbart. Som vanligt också, med nyheter, snackisar och fördjupningar.

 


Nr 5 2020

GA-enkäten 2019

I den 26:e GA-enkäten är spännvidden stor mellan raketer och bojsänken. Totalbetyget på personbilssidan har gått upp. Isuzu är ny segrare, kometkarriär för BMW som tar andra platsen och Subaru hoppar upp på pallplats igen.

 

 


Nr 6-7 2020

Husbilar

Längtan ut i naturen känner inga gränser och suget efter husbilar, både att köpa och hyra, tycks omättligt. En växande marknad, som vi ägnar 15 sidor.

 


Nr 8-9 2020

Digitalisering och näthandel

Digitalisering och uppkopplingstekniker genomsyrar vår tid och förändrar våra affärsmodeller i grunden. Här listar vi några av effekterna

 


Nr 10 2020

Transportbilar

På elva sidor belyser vi möjligheterna och utmaningarna för transportbilssektorn: ökad e-handel och fler transporter, eldrift, pandemi och skattehöjningar.

 


Nr 11 2020

Motorbranschens stora lönsamhetsundersökning

I jämförelse med Sveriges 100 mest framgångsrika branscher går motorbranschen starkt framåt och klättrar stadigt uppåt på 100-listan. Både soliditeten och likviditeten har stärkts och många tycks ha förberett sig på en kommande lågkonjunktur.

 


Nr 12 2020

Branschens stjärnföretag

För tredje året i rad fingranskar vi siffrorna för verkstäder och återförsäljare av personbilar och lastbilar.