Reparera bil
Att lämna in bilen på reparation är aldrig roligt, särskilt som det ofta medför stora kostnader. Därför är det extra tråkigt att många känner sig utlämnade till verkstadens expertis och känner sig lurade efteråt.

Vi på MRF vet att bilreparationer kan vara en svår process, men vi vet också att alla verkstäder som är MRF-anslutna arbetar efter MRFs reparationsvillkor, lämnar våra garantier och utför alla jobb fackmannamässigt. Skulle en tvist ändå uppstå, så är de förpliktigade att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut.
När du som konsument anlitar något av MRFs medlemsföretag ska du känna att du är i Trygga händer.

Vill du kolla om ett företag är medlem i MRF? Sök här!

 

MRF är en branschorganisation som företräder anslutna bilhandlare och bilverkstäder. Det är enbart till dessa företag som MRF lämnar rådgivning.

 

MRFs 10 goda råd inför verkstadsbesöket

Bokning och prisuppgift

Boka service i god tid enligt bilens serviceintervall. Begär en specificerad prisuppgift och jämför gärna flera MRF-verkstäder.

Betalning

Många verkstäder erbjuder flera betalningsalternativ. Se därför till att göra upp om betalningen i samband med inlämnandet av bilen.

Avtalad tid

Vissa perioder är det långa väntetider på verkstäderna, viktigt att du kommer på den tid som ni har kommit överens om. Skulle du få förhinder, meddela verkstaden direkt.

Plocka ur värdesaker

Ta ut saker som kan vara ömtåliga eller är stöldbegärliga – särskilt om bilen ska förvaras över natten hos verkstaden. Verkstaden ansvarar inte för det som förvaras i bilen.

När du lämnar bilen

Ge serviceboken till servicerådgivaren eller mekanikern. Be att få en leveranstid, orderbekräftelse och inlämningskvitto vid reparation. När du godkänner arbetsordern ska det framgå vad uppdraget kommer att kosta. Är det en större reparation på en äldre bil, rådfråga verkstaden om alternativa lösningar, det finns renoverade och begagnade reservdelar med garanti. Kom överens om en övre kostnadsgräns.

Kontaktuppgifter

Uppge fullständiga kontaktuppgifter så att verkstaden kan nå dig vid eventuella frågor om tilläggsarbeten. Det är du som bilägare som ska godkänna tilläggsarbeten innan de utförs.

Garantier

Fråga om vilka garantier som finns för arbete och reservdelar. Många verkstäder erbjuder olika former av prisgarantier, mobilitetsförsäkringar och har andra extraerbjudanden. MRF-anslutna företag lämnar alltid garanti på 12 månader eller 1 000 mil (det som först inträffar), på delar och utfört arbete. På vissa delar kan det vara kortare garantitid (kan gälla begagnade delar), i så fall ska du bli upplyst om detta i samband med beställningen av arbetet.

Hämtning av bilen

Verkstaden ska förklara vad som är utfört på bilen, kontrollera att överenskommet pris stämmer med fakturan. Spara fakturan och serviceprotokoll samt eventuella garantidokument. Köp gärna till en flaska motorolja och kylarvätska av samma kvalitet som verkstaden använt.

Bra att veta

Skulle du sälja din bil inom 12 månader så är det viktigt att veta att garantin på verkstadsjobbet inte följer med bilen utan gäller bara dig som ägare.

Reklamation

Är du inte nöjd med det arbete som verkstaden gjort så ska du alltid vända dig samma verkstad. Detta bör ske så snart som möjligt, praxis inom två veckor. Du kan alltså inte gå till en annan verkstad för att få ett garantijobb gjort om du inte kommit överens med den verkstad som utfört reparationen. Skulle du och verkstaden inte bli överens kan du alltid kontakta kommunens konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden.

Olika typer av verkstäder

Bilverkstad

Antalet MRF-anslutna serviceverkstäder är idag cirka 1 300 stycken. Här servar du bilen och reparerar exempelvis motorer, växellådor, luftkonditioneringar och bromsar. Många verkstäder kan också reparera eller byta vindruta på bilen.

Skadeverkstad

Antalet MRF-anslutna skadeverkstäder är idag cirka 650 stycken. Här utförs alla typer av plåtreparationer. Reparerar även bilplast. En del skadeverkstäder kan också reparera eller byta vindruta på bilen.

Lackverkstad

Antalet MRF-anslutna lackverkstäder är idag cirka 300 stycken. Här utförs alla typer av lackeringsarbeten. En del lackverkstäder kan också erbjuda polering och vaxning av bilar.

MRF:s kundskydd

Ett av villkoren för våra medlemsföretag är att följa Allmänna Reklamations-nämndens beslut. MRF-företagen strävar dessutom alltid efter att i första hand komma överens med kunden.

Om säljföretaget var anslutet till MRF när köpet skedde så har du som köpare ett särskilt kundskydd. Det innebär att MRF ser till att du erhåller den ersättning som ARN rekommenderat. Skulle du som köpare inte godta ARNs avgörande, utan dra tvisten inför domstol, så bortfaller kundskyddet.


KOM IHÅG-LISTA PRIVATPERSON



  • Reklamera alltid till säljaren vid köp eller till verkstaden vid reparation
  • Ta kontakt med din lokala konsumentvägledning
  • Ta kontakt med Hallå Konsument
  • Ta kontakt med Motormännens riksförbund
  • Anmäl ärendet till ARN om tvisten inte går att lösa med t ex en förlikning
  • MRF-företag följer ARNs beslut

Ditt kvitto på kvalitet

När du reparerar din bil hos någon av våra verkstäder får du MRF:s reparationsvillkor som ett kvitto på vad verkstaden utlovar.

Klicka på bilden och läs MRFs reparationsvillkor