Ännu en rotatorbärgare i Sverige
– Det som drivit på är att vi arbetar i Stockholm där kraven inom miljözonerna skärpts. Nu krävs Euro6-motorer. Så, vi har sålt en tungbil för att köpa två nya – en tungbil och rotatorbilen, berättar Macke.
Rotatorbilen, OMARS 80-ton, är byggd på ett Volvo-chassi (Volvo FMX 540 8X6). Utöver kranen har den bärgningsaggregat med bland annat sex vinschar.
– Tanken på att köpa en rotatorbil fick jag när vi bärgade ett fulltankat tankbilssläp. Vi har hållit på med luftkuddar i samband med lastbilsbärgningar i många år, vilket inneburit att vi kunnat rädda stora restvärden. Men en kran är bättre, förklarar Macke.
De nya bärgaren kommer inledningsvis att vara strategiskt stationerad vid stationerna i Linköping-Mjölby.
– Bilen hämtas i början av april. Jag kommer att köra den under första månaden för att lära mig hur den fungerar – det är bra att veta om någon chaufför skulle fråga, avslutar Macke Djerwingbrant.