Effektivare och digitaliserad bilbärgning - MRF

Effektivare och digitaliserad bilbärgning

”Kårens” samlade, rikstäckande och entreprenörsledda stationsnätverk ska med gemensam kraft ta position inom framtidens fordonsassistans. Detta ska ske genom ökad digitalisering, effektivisering av erbjudandet men också mer personlig service samt utbildning av bärgarna.

– Vi kommer att starta upp ett eget servicecenter för beställning och dirigering av bilassistans utan försenande och fördyrande mellanhänder. Ombyggnationen av huvudkontoret i Sundbyberg är i full gång och vi har nyligen avslutat rekryteringen av nya medarbetare. Vi har anställt fantastiska medarbetare och ser mycket ljust på framtiden, förklarar Mats Nilsson, vd för Assistancekåren, och tillägger att snart är allt på sin plats.

Parallellt gör Assistancekåren en stor framtidsinvestering inom digitalisering, både för effektivisering och för att möta upp ny, uppkopplad teknik.

– Redan nu har vi smarta telefoner som kan berätta exakt var haveristen befinner sig och under det senaste året har vi investerat i ett nytt, digitalt verkstadsregister som innebär att vi kan dra bilen direkt till rätt verkstad, en verkstad som beställaren, generalagenten eller försäkringsbolaget, har avtal med, berättar Mats Nilsson.

– I sin förlängning skulle vi tack vare vårt datastöd och en ännu bättre integration kunna styra bilarna till andra verkstäder som beställarna har avtal med och som har kortare väntetider, ledig kapacitet. Detta för att dels utnyttja verkstadsledet effektivare, dels för att korta stilleståndstiderna, fortsätter han.

En annan del av den kraftsamling som sker från Assistancekårens sida är vilka åtgärder, reparationer av vanliga och enkla fel, som bärgaren kan göra på plats med den havererade bilen. Detta för att bilisten ska kunna fortsätta.

– Vi kommer att satsa mer på utbildning tillsammans med generalagenterna. Ju mer bärgaren vet vad han kan göra på den speciella bilen, desto bättre. Ett speciellt område är den nya elbilstekniken och vilka krav den ställer på allt fler bärgare när elbilsflottan växer, berättar Mats.

Sammantaget är det en spännande resa som Assistancekåren startat upp.
– I framtiden kommer Assistancekåren bara vara en knapptryckning bort, avslutar Mats Nilsson.

Mats Nilsson kommer att medverka på MRFs Plast-, lack- och skadekonferens 2 februari. Han kommer att tala under rubriken ”Digital bilbärgning”.