2015 ett starkt år för bilbranschen - MRF

2015 ett starkt år för bilbranschen

TommyL1small2– Allt talar för en acceptabel lönsamhet bland medlemsföretagen, samtidigt som vi vet att många har genomfört och genomför omfattande investeringar inom såväl fastigheter som teknik och kompetens för att möta kundernas, fordonstillverkarnas och verkstadskedjornas krav, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Bilbranschen påverkas av vilka förutsättningar den ges, menar Tommy Letzén som under 2015 tillträtt som ny vd för MRF. Utöver en stark konjunktur är de politiska beslut, regler och lagar som styr bilens och bilismens samt vägtransporternas villkor i samhället av stor betydelse för branschens utveckling.

– Ökade bilskatter, höjda drivmedelsskatter, förändrade regler för förmåns- och miljöbilar, som gör det dyrare eller svårare för bilägarna avspeglar sig direkt hos bilhandeln, säger Letzén och uttrycker en oro över det ovissa och oförutsägbara parlamentariska läget som kan innebära negativa beslut för den tillväxtdrivande mobiliteten i samhället.

Han säger också att MRF kommer flytta fram sina positioner inom både lobbying och opinionsbildning under 2016. Detta sker i syfte att ge både bransch och bilen, såväl person- som lastbilar, rätt förutsättningar i samhället.

– MRF ska vara en modern och kommunicerande branschorganisation med fokus på medlemmarnas frågor, menar Tommy Letzén som tillsammans med sina medarbetare på MRF:s kansli kan se tillbaka på ett bra år för motorbranschen som helhet.

Rekordår och stark marknad för bilhandel

Som nämnts, 2015 blev ett rekordår för svensk bilhandel. Inte mindre än 345 108 nya personbilar, 44 798 lätta transportbilar och 4 827 tunga lastbilar nådde sina ägare via landets drygt 1000 märkesåterförsäljare. Samtidigt ökade även begagnatförsäljningen via bilhandeln.

Branschen har haft en gynnsam situation eftersom både nybilsvolymer och begagnatefterfrågan har varit stor samtidigt, vilket är ovanligt. Andelen bilar som såldes till företag under 2015 var ungefär som tidigare år och ligger på 54 procent.

Ny trend: En allt större del av nybilsförsäljningen till privatpersoner utgörs av privatleasing. 2014 var den 12 procent och 2015 är den 17 procent. Vi ser att ökningen kommer att fortsätta, vilket är bra när även privatpersoner får modernare och mer trafiksäkra samt mindre miljöpåverkande bilar.

Under 2015 ökade bilhandeln sin begagnatförsäljning. I fjol såldes 394 000 begagnade bilar genom bilhandeln, vilket är 30 000 fler än 2014. Bilhandelns marknadsandel av begagnade fordon upp till 10 år är 57 procent.

Konsolidering inom återförsäljarkåren

Även om flertalet märkesåterförsäljare befinner sig i en konsolideringsfas efter stora investeringar i sina anläggningar 2010-2012, sker aktiva förvärv. Främst är det börsnoterade Bilia, samt de privatägda Hedin Bil och Holmgrens Bil som svarat för dem under de senaste två åren. Vad som skiljer den svenska återförsäljarkåren från andra europeiska är den låga andelen återförsäljare ägda av generalagent. Ägarförhållandena är också indirekt en central fråga inom den europeiska märkesbilhandeln och de distributionsavtal som tecknas med fordonstillverkarna. Alltjämt är inte parterna, den europeiska bilhandels- och bilverkstadsorganisationen CECRA och den europeiska bilindustriföreningen ACEA, överens om affärsvillkor rörande investeringsskydd i anläggningar, rätten att sälja verksamheten till märkeskollega, multibrandförsäljning samt direktförsäljning i andra kanaler som internet.

MRF arbetar aktivt med att bidra till utvecklingen av relationen mellan återförsäljare och generalagent. Detta sker bland annat till den årligt återkommande generalagentenkäten, som toppades av Mercedes-Benz kommersiella fordon 2015, och genom regelbundna möten med återförsäljarföreningarna samt löpande samarbete inom olika ämnesområden. MRF:s arbetsgrupp för tunga fordon har utvecklats till en egen sektion inom MRF – tack vare gruppens arbete har relationen med åkerinäringen utvecklats, vilket också ökat den ömsesidiga förståelsen.

Kvalitet och lönsamhet i fokus för servicemarknaden

Även inom servicemarknaden sker en konsolidering efter den avreglering som skedde 2010. Verkstäder som varken är märkesauktoriserade eller tillhör något kedjekoncept blir allt färre. Idag är antalet professionella bilverkstäder (personbilar och lastbilar) ca 3700 vilket ska jämföras med ca 4100 bara för fem år sedan.

En stor utmaningen för motorbranschen är nyrekrytering av i första hand verkstadspersonal. Tillsammans med medlemsföretag, arbetsgivare och fack har en fokusering skett på kompetensfrågan samt hur motorbranschens yrken kan populariseras inte minst genom ett ännu närmare och kvalitetssäkrande samarbete bransch-skola och satsningar på motorbranschcollege. En spetsigare fordonsteknisk utbildning är ett måste med tanke på det teknikskifte som pågår.

Medlemsföretagen har ökat sitt engagemang lokalt genom ett aktivare deltagande i skolornas programråd samt samarbeten med andra myndigheter och aktörer för att långsiktigt täcka behovet av välutbildad personal. För 15 år sedan kunde branschen rekrytera ny personal från Försvaret. Idag är det nyanlända invandrare med fordonsteknisk bakgrund som är en möjlighet parallellt med vad skolan examinerar ut.

Både fordonstillverkare och bildelsgrossister bakom kedjekoncepten har under 2015 höjt kraven och skärpt affärsvillkoren för verkstäder som uppfyller kvalifikationskriterierna. Samtidigt innebär bättre fordons- och produktkvalitet tillsammans med förlängda serviceintervaller och utvidgade garantiåtaganden att antalet efterfrågade verkstadstimmar minskar.

Arbeten som i allt större omfattning omfattas av garantier har konsekvenser för verkstädernas ekonomi när ersättningen normalt är lägre än för en kundförsåld timme. MRF:s garantiutredningar visar på stora skillnader inom garantiersättningsnivåer gällande belopp och tider både för auktoriserade och kedjeverksamhet, och under 2016 kommer arbetet med att skapa en dialog att fortsätta.

Under 2015 har motorbranschen, efter ministerkritik, arbetat med att skapa ett kvalitetssäkrande koncept för bilverkstäder. Projektet kallas för Godkänd bilverkstad och kommer att rulla ut under 2016. Målet är att alla MRF-verkstäder ska uppfylla kraven för Godkänd bilverkstad för att få vara medlem.

Viktiga frågor för servicemarknaden är tillgången till relevant teknisk information för samtliga verkstäder och uppkopplade fordon, där MRF agerar genom lobbyalliansen AFCAR där Cecra är del. Det är viktigt för alla typer av verkstäder, även märkesauktoriserade som även arbetar med främmande märken, ges tillgång till korrekt teknisk information. Korrekt teknisk information omfattar idag inte bara ren reparations- och servicelitteratur utan även den del som kommuniceras via nya tekniska plattformar som telematiken innebär. Tillgången till korrekt teknisk information är en viktig del i det kvalitetssäkrande dokumentet för Godkänd bilverkstad.

Strukturförändringar inom lack- och bilskador

Även inom lack- och bilskador pågår en konsolideringsfas parallellt som det sker aktiva förvärv av lack- och bilskadeföretag i kedjebildningssyfte för utnyttjande av synergieffekter. Inom billackering är det utländska aktörer som gjort förvärv under senare år, medan inom kompletta skadecenter är det bland annat svenska investmentföretag som svarat för förvärven under 2015.

Ett speciellt snabbväxande reparationsområde är bilplast, där den växande andelen plast- och kompositmaterial skapar allt större volymer och därmed efterfrågan av plastreparatörer. Under 2015 har MRF i egen regi och med samarbetspartners utbildat 66 stycken nya reparatörer och ca 750 har genomgått aktuelltutbildning, antalet nya verkstäder ökar stadigt och är nu över 400 stycken. I MRF:s koncept BilPlastTeknik, BPT, är över 250 stycken medlemmar anslutna. BPT arbetar aktivt för och främja arbetet med bilplastreparationer, bland annat genom att ta fram nya reparationsmetoder och även testa reparationsmaterial. Att kunna reparera plast är en viktig del för att kunna hålla nere totala kostnaden för bilägandet (TCO). Vidare har både datastöd och utbildningar för lackering och skadereparationer av tunga fordon utvecklats och genomförts av MRF.

Under 2015 har MRF:s arbete med kvalitetssäkrande riktlinjer för skadereparationer av fordon upp till 3,5 ton, projektet Säkra reparationer, rullat på. Ett antal pilotstudier av tillämpning av dem pågår.

Sammantaget befinner sig motorbranschen i ett spännande skede såväl strukturellt som tekniskt. För 2016 förutspår vi fortsatt stark nybilsmarknad på nivåer av topp 5.

Under 2015 omsatte MRF-medlemmarna, 980 huvudföretag och 543 filialer, omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.