MRF har presenterat Godkänd bilverkstad - MRF

MRF har presenterat Godkänd bilverkstad

Jocke berättar att SFVF även deltar i arbetet med dokumentet som därmed blir en branschöverenskommelse med Konsumentverket och Motormännen är remissinstanser. Båda har lämnat sina synpunkter på dokumentet. Det innebär att nu går arbetet över till en pilotstudie innan en bredare implementering sker i branschen.

Frågor och svar om Godkänd bilverkstad finns här

Varför kommer Godkänd bilverkstad?
I oktober 2014 visade TV-programmet Kalla fakta ett avslöjande reportage om bilverkstäder. Det visade på fusk, felaktiga reparationer och ett kundomhändertagande under all kritik. Även konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund framförde stark kritik samt hotade med myndighetsingripande och lagstiftning om inte branschen agerade seriöst i TV-inslaget. På efterföljande dialog mellan bransch och ministern påpekades de att det inte är det inte första gången som motorbranschen utsätts för konsument- och mediakritik för bristande verkstadskvalitet och dåligt kundomhändertagande.

Men KBV finns ju redan? Redan 1995 var branschen under hårt tryck från media och ett överhängande hot om bildandet av en kontrollmyndighet för att stävja verkstadsfusket. Då löstes det genom att Kontrollerad Bilverkstad, KBV, bildades på initiativ av MRF och Konsumentverket. Det hade förmodligen räckt med det om KBV hade varit ett etableringskrav, men nu vilar KBV på frivillighet med konsekvens att endast 15 procent av alla verkstäder är anslutna.

Etableringsfrihet eller etableringskontroll?
Sverige är smått unikt i EU efter som vi hittills saknat någon form av etableringskontroll eller obligatorisk certifiering med krav på extern revision av verkstaden. Vi har inte heller några formella krav, licens eller mästarbrev, för att få leda en verkstad. Det räcker med att gå till Norge eller Danmark där det är krav på certifiering respektive mästarbrev samt revisioner av verksamheten.

Men vi följer Verkstadens reparationsvillkor? Följer man branschöverenskommelsen med Konsumentverket MRF:s villkor, eller populärt kallat Verkstadens reparationsvillkor, samt utför arbetet fackmässigt med egenkontroll, ska det, teoretiskt sett, inte vara några problem. Men när det inte fungerar, genom fusk, slarv eller okunskap, blir det problem. Orsakerna till detta kan vara många, men med ordning och reda på hela verksamheten, med ett stort fokus från ledningen, kommer man långt.

Vad gör MRF?
MRF har på uppdrag av sina medlemmar arbetat med kvalitets- och förtroendefrågan sedan 90-talet. Detta genom verkstadens reparationsvillkor, Kontrollerad Bilverkstad, MRF:s etiska regler och medlemsvillkor, MRF:s konsumentskydd, utbildning i praktisk bilverkstadsjuridik och medlemskommunikation. Sammantaget är MRF-företagen väl rustade när man lägger till eget och externt kvalitetsarbete samt olika ISO-certifieringar eller andra standards. Kvalitetsmätningar talar i första hand till KBV-företags fördel nära följt av MRF-anslutna företag. Men en kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Det blev branschen varse i TV-programmet ”Kalla fakta”. Utifrån programmet tog finansdepartementet, där konsumentfrågor sköts, höjd i frågan genom ett uttalat krav på bättring. Om inte – föreligger risk för myndighetsingripande och lagstiftning.

Nu presenterar MRF ett svar på frågan – det är förankrat både i verkstads- och förbundsstyrelsen och heter Godkänd bilverkstad.
Arbetet med Godkänd bilverkstad har haft en bred förankring i såväl konsumentintressens som bransch. MRF och SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, har tillsammans med Swedac, Konsumentverket och Motormännen alla medverkat i framtagandet. Hänsyn har tagits till redan i branschen förekommande kvalitetsledningssystem eller motsvarande. Det är dock noga med att påpeka att Godkänd bilverkstad är en kvalitetssäkrande standard som omfattar hela verkstadsrörelsen – även ekonomi, lagar och avtal.

Det här är Godkänd bilverkstad
Syftet med Godkänd bilverkstad är att säkerställa kvalitet och fackmässighet för arbeten med fordon upp till 3,5 ton, detta gäller även husbilar klass II upp till 5 ton. Utgångspunkten är att bilverkstaden följer all lagstiftning som verksamheten omfattas av samt tillämpar och följer branschöverenskommelsen med Konsumentverket, den så kallade Verkstadens reparationsvillkor.

Kvalitetsstandarden omfattar åtta huvudområden: 1. Kvalitetsledningssystem, 2. Organisation, 3. Avtal, 4. Lagar och föreskrifter, 5. Ekonomi, 6. Personal, 7. Teknik, struktur och rutiner, 8. Verksamhetsrevision.
Godkänd bilverkstad har också krav på kvalitetskontroller från en tredje oberoende part, som exempelvis kontrollorganisationen Kontrollerad Bilverkstad – KBV, via årlig revision samt oannonserade stickprov.

Vad är kostnaderna för Godkänd bilverkstad?
Den externa kostnaden kommer att vara kopplad till årlig revision och 4 st externa stickprov. Har man redan extern part för revision av t ex andra märkes- eller ISO standards, finns möjlighet för samordning. Det egna arbetet kan ses som en kostnad eller som en investering. Ett fungerande kvalitetssystem som Godkänd bilverkstad kommer att optimera verksamheten och även minska kvalitetsbristkostnader.

Medlemsvillkor
Under våren kommer två pilotstudier att starta upp. Det är Min Bil i Stockholm och Bröderna Karlsson i Hässleholm som kommer att testa kvalitetsstandarden. KBV kommer att svara för kvalitetskontroller och andra uppföljningar på dessa verkstäder. Inom 2-3 år uppskattas Godkänd bilverkstad att vara branschstandard.

– Ministern har uppmanat oss att agera skyndsamt för undvika myndighetsingripande, säger Joachim Due-Boje på verkstadssektionen.

Han säger också att detta är ett av branschens allra största gemensamma projekt i modern tid. Från MRF:s sida förbereds omfattande informationsinsatser med ett antal lokala informationsmöten, varav några redan genomförts.

– Att följa kvalitetsstandarden är frivilligt, men det kommer att bli ett krav för verkstäder anslutna till MRF och SFVF, avslutar Jocke.

Hur införs Godkänd bilverkstad?
Godkänd bilverkstad presenterades 5 februari för konsumentministern. Vi har två verkstäder, en i Stockholm och en i Hässleholm, klara för pilotstudie under våren 2016. Piloten ska utvärderas och därefter sker bred lansering i branschen. Att införa kvalitetsstandarden är frivilligt, men vi har för avsikt att det ska vara medlemsvillkor för verkstäder anslutna till MRF och SFVF. Även helt fristående verkstäder kan tillämpa standarden. Vi kommer att informerar i våra kanaler – medlemsmöten, nyhetsbrev och branschtidning. Förmodligen kommer Godkänd bilverkstad att vara en viktig punkt för MRF:s seminarier under Automässan 2017 i januari nästa år.
Med realistisk syn på processen innebär det att Godkänd bilverkstad kan vara fullt införd 2019.

Dokumentet Godkänd bilverkstad hittar du här