Vår juridikexpert svarar - MRF

Vår juridikexpert svarar


Det är MRF:s jurist David Norrbohm som svarar Ville K på den här frågan:
”Vi sålde en begagnad bil på export till Finland i mars, utan garanti som vi alltid gör vid export. Nu har det blivit ett fel på AC:n och kunden kräver att vi ska åtgärda den kostnadsfritt. Kunden hävdar att han, trots att bilen sålts utan garanti, har ett konsumentskydd i och med att vi är med i EU. Vilket ansvar har vi för fel på en bil som exporteras?”

SVAR:
Er kund har delvis rätt. Även om ni säljer en bil på export och utan garanti, så gäller konsumentköplagens bestämmelser (eftersom försäljningen har ägt rum i Sverige). Konsumentköplagen bygger även i stora delar på ett konsumentköpsdirektiv; liknande lagstiftning finns i alla EU-länder. Ert ansvar enligt konsumentköplagen förutsätter däremot två saker:

1. Att det är fråga om ett köprättsligt fel på bilen, som inte kan betecknas som normalt slitage och/eller att särskild reservation finns i VDN om AC:n funktion.
2. Att felet fanns på bilen vid köpet. Inträffar felet inom sex månader från köpet råder så kallad omvänd bevisbörda, det vill säga ni måste bevisa att felet inte fanns vid köpet eller att det i övrigt är oförenligt med felets art att det kan ha funnit vid köpet.