Vi talar gärna och mycket om bilarnas digitalisering, men desto mindre om motorbranschens digitalisering och konsekvenser av den.
– Det kommer att gå fort, redan är stora krafter rörelse som kommer att stöpa om motorbranschen och förutsättningarna både för bilhandlare och verkstäder, säger MRFs vd Tommy Letzén.

För 20 år sedan trädde Auto-by-tel in på den svenska bilmarknaden. Det amerikanska bolaget skulle revolutionera den svenska bilmarknaden – den konventionelle bilhandlarens död var nära anstående, enligt dem. Allt slutade med en rejäl dikeskörning.

Krasst kan man se två huvudorsaker till misslyckandet – för det första var det IT-entreprenörer utan affärsförståelse och djupare branschkännedom som placerades bakom ratten. För det andra var varken bransch eller marknad mogen för den nya affärsmodellen, e-handel, av både begagnade och nya lagerbilar. Motståndet blev för stort.

– Men det var då det, men nu är mognaden desto större för en digitalisering av affären, säger Tommy.

Generellt växer den globala e-handeln i raketfart. Sverige är inget undantag, utan snarare en föregångare på grund av hög internetmognad framkom det nyligen i samband med e-handelskonferensen D Congress.

E-handel blir således en allt vanligare del i svenskarnas konsumtionsmönster. Det innebär att allt fler branscher, inte minst inom mode, hemelektronik och andra sällanköpsvaror upplever drastiska förändringar med konsekvenser för fackhandelns fysiska butiker. Framför allt är det konsumenter under 50 år som har ett nytt köpbeteende, men det flyttar sig hela tiden uppåt i åldrarna. Samtidigt pressas priserna inom sällanköpshandeln och stora shoppingcenters framtid ifrågasätts, inte minst de enorma investeringar som de innebär för fastighetsägaren. Risken är stor att galleriorna blir dinosaurier, menar e-handelsexperter.

Inom dagligvaror är färdiga matkassar och större butikers onlineförsäljning etablerade försäljningsformer i större städer där det finns underlag och köpkraft.

Men hur ser det ut i den svenska motorbranschen? Vad sker inom bilhandeln respektive eftermarknaden sett till digitalisering av affärsmodellen. Frågorna är berättigad att ställa efter att branschen, genom sina medlemmar i Föreningen Svensk Bilhandel, med gemensamma krafter och finansiering sjösatt bilhandelsplattformen Wayke.

Läs intervjun med Waykes vd, Martin Fransson här.

Det finns redan ett antal auktionssajter med KvD i täten, som lyckas med att sälja begbilar utan att kunden fysiskt ser dem.

Nu är branschen på väg dit med nya bilar. Lynk & Co med svenska intressen, genom Volvo Cars och utvecklingsbolaget CEVT, ska endast säljas via nätet. Fler fordonstillverkare har gjort samma avsiktsförklaringar efter att Lynk & Co gick ut med sin.

I de ÅF-avtalsmallar, som både EU- och den europeiska bilhandels- och verkstadsorganisationen CECRA och MRF kritiserat, öppnar många fordonstillverkare för direktförsäljning – runda återförsäljarledet genom att sätta upp egna arbetsintensiva försäljning- och logistiksorganisationer utan egentlig kundkontakt.

Även inom servicemarknaden händer mycket. Byt hjul och Skruvat, med gemensam koncernmoder och franska ägare, är etablerade e-handlare med direktförsäljning till både konsument och näringsidkare.

Lasingo och Autobutler har etablerat sig som verkstadsportaler, förmedlare av verkstadstjänster. Bakom Lasingo står ett antal reservdelskedjor och Hedin Bil, medan Autobutler har PSA-koncernen som ägare.

Ytterligare rörelser inom eftermarknaden är Tec Alliance som är en kombinerad verkstadsplattform med allt från diagnos och RMI till reservdelslogistik. Bakom företaget står ett stort antal ledande tyska leverantörer till fordonsindustrin.

Gemensamt för flera av dem är att de är digitaliserade europeiska aktörer som arbetar direkt mot marknaden utan nationella mellanhänder.

Det finns en del att fundera över oavsett om man är märkesbilhandlare eller verkstadsägare. Frågorna är många, som motorbranschföretagare måste man därför göra strategiska övervägande både sett till verksamhet, inriktning och inte minst investeringar, menar Tommy Letzén och rekommenderar ett aktivt nyttjande av MRF-medlemskapet eftersom mycket avser omvärldsbevakning och analys.

– Det finns nog ingen universell framtidsmedicin konstaterar Tommy.

Men den som kommer att lyckas inom motorbranschen är den som kan möta nya konsumtionsmönster och affärsmodeller – med nya ägande- eller upplåtelseformer – där den stora kundgruppen är – urbant boende personer – som vill köpa problemfri mobilitet, förmodligen oberoende av bilmärke men med krav på hög service, 24-7. Lägg sedan till e-mobilitet, uppkopplade och autonoma fordon, enligt Tommy Letzén.


Tommy Letzén
vd MRF

Opinion

Vinnaren av MRFs stora pris 2018

MRFs stora pris 2018 års tilldelas John-Erik Hellström, fordonslärare på Parkskolan i Örnsköldsvik. Priset på 30...

Läs mer

Hurra för Bilen!

Söndag 28 oktober, firas Bilens Dag – en dag för att uppmärksamma vad bilen betyder för...

Läs mer

Ryktet om privatbilismens snara död betydligt överdrivet

28 oktober firas Bilens dag. Men hur ser bilismens framtid ut? Uppkopplat och autonomt, nya drivlinor...

Läs mer
Visa alla