2G, 3G och eCall stängs av – konsekvenser för branschen
Telenäten 2G och 3G skall läggas ner, vilket skapar problem för bilbranschen. 3G-nätet stängs nu successivt ned och den slutliga nedsläckningen av 2G-nätet i Sverige sker i december utgången av 2027. Från och med detta datum kommer vissa bilars eCall uppföra att fungera. Nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som bilbranschen råder över.
Bakgrund
3G-nätet stängs nu successivt ned och den slutliga nedsläckningen av 2G-nätet i Sverige sker i december utgången av 2027. Från och med detta datum kommer vissa bilars eCall uppföra att fungera. Nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som bilbranschen råder över. Samtidigt är inte fordonstillverkarens skyldiga att uppgradera bilar som förlorar sin eCall-funktion då de gamla mobilnäten avvecklas. Detta beror på att fordonstillverkarna följer det EU-gemensamma regelverket för eCall, vilket fortfarande bygger på 2G/3G. Först från och med den 1 januari 2026 ska alla nya typer av lätta fordon vara utrustade med 4G/5G-eCall och ett år senare omfattas alla nya lätta fordon som registreras av kravet. Varje fordonstillverkare gör således sin egen bedömning om det är möjligt att uppgradera bilar med 2G/3G till 4G/5G. Detta arbete pågår för närvarande, men närmare tre år återstår för att hitta lösningar och svar på vilka bilar som kommer att gå att uppdatera (via mjukvara eller hårdvara). Först vid utgången av 2027 kommer vi veta exakt vilka bilar som inte kommer att ha en fungerande e-call, men redan idag vet tillverkarna att vissa modeller inte kommer att gå att uppdatera. Samtidigt är en kunds reklamationsrätt för ursprungliga fel tre år, vilket innebär att försäljningar från och med 1 januari 2025 kan bli föremål för reklamationer gällande avsaknad av eCall.
Konsekvenser
Varudeklaration – VDN
Konsumentverkets tolkning är att om man säljer en bil där utrustning/funktion utannonseras men den sedan inte fungerar på grund av att nätet har stängts av och säljaren inte informerat om detta, är det ett köprättsligt fel (marknadsföringen kan även bedömas vara vilseledande). MRF har samtidigt påtalat för KOV om de oklarheter som i nuläget råder kring vilka bilar som kommer att sakna eCall.
Vid frågan om avsaknaden av fungerande eCall från och med 1 januari 2028 kommer att bedömas som att köprättsligt fel eller ej, så kommer det att vara avhängigt av vilken information som fanns tillgänglig vid köptillfället om bilens framtida eCall-funktionalitet och hur gammal bilen var vid försäljningstillfället. Vi denna bedömning blir två paragrafer i konsumentköplagen tillämpliga:
4 kap 3 § som föreskriver att ”näringsidkaren ska före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet”.
4 kap 2 § 3 p. Varan skall ”ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art”,
Fanns tillgänglig information vid köptillfället om att bilens eCall system skulle upphöra vid utgången av 2027 (vilket inte alltid är fallet), så kan det vid sådant förhållande anses vara fråga om ett köprättsligt fel. Samtidigt skall det vid en felbedömning, även hänsyn tas om det är en uppgift som konsumenten med fog kan räkna att bli upplyst om och med fog kunnat förutsätta med hänsyn varans art. Det vill säga, kan man objektivt sett som kund förvänta sig att en begagnad bil uppkopplingsbara funktioner alltid kommer att fungera? I ett likande fall har ARN och dess danska motsvarighet gällande en nedlagd App-funktion på en 6 år gammal Opel inte bedömt att detta var ett köprättsligt fel. Dvs man kan inte som konsument förvänta sig att en väl begagnad bil eller för den delen dator, telefon kommer vara fullt fungerande och möjliga att uppdatera. Trots detta är det min rekommendation att man som säljare av en begagnad bil som har eCall gör följande:
- Ta reda på om ett fordon har funktioner som bygger på 2G eller 3G och det finns risk om eCall på den aktuella bilen kommer att sluta att fungera från och med den 1 januari 2028. Är så fallet informera om detta i VDN.
- Har fordonet 2G eller 3G-teknik men osäkerhet vid köptillfället ändå råder om bilen kommer ha en fungerande eCall från och med 1 januari 2028, så är det lämpligt att alltid i VDN eller i köpeavtal informera kunden om att bilens eCall kan upphöra från och med detta datum.
Kontrollbesiktning
Idag kontrollerar besiktningsföretaget om eCall fungerar och om systemet inte fungerar så får man en anmärkning och uppmanas att åtgärda felet till nästa besiktningstillfälle. Så ser systemet ut idag. Transportstyrelsen meddelade samtidigt i slutet av 2024 att man i samband med en pågående revidering av besiktningsföreskriften har för avsikt att tills vidare ta bort alla kontroller av eCall-funktion i samband med kontrollbesiktning. Den reviderade föreskriften väntas träda i kraft vid halvårsskiftet 2025 för att därefter tillämpas från början av 2026, det vill säga med god marginal innan 2G-nätet slutligen släcks i Sverige. Risken för körförbud till följd av teknikskiftet i mobilnäten ser därför ut att vara löst.
Vid frågor kontakta

david.norrbohm@mrf.se