TUNGA BegBil-19 - fokus på begagnade tunga fordon - MRF

TUNGA BegBil-19 – fokus på begagnade tunga fordon

– Vi måste få upp begagnat på agendan även för tunga fordon. På konferensen kommer vi att spegla begagnataffärens status och behovet av bättre fokus, diskutera affärsmodeller för framgångsrika begagnataffärer, paketering av den begagnade lastbilen samt framför allt inspirera till en bättre intern syn på inbyten och effektivare begagnathantering, säger Axel von Essen, som är ansvarig för tunga fordon på Svensk Volvohandel och ledamot av MRFs styrelse för tunga fordon.

Axel von Essen menar att begagnataffären är en åsidosatt affär hos många Volvo-, Scania och Mercedes-handlare. Förr gick det alltid att exportera, men så är inte fallet idag. Dessutom är marknaden för specialfordon begränsad på grund av nationella lagar och regelverk.

– Vissa ÅF är riktigt duktiga på hantering av inbyten och försäljning av begagnade tunga fordon, medan hos andra ÅF har inte affären samma fokus. Där står lagret och kostar och kostar innan det måste slumpas bort, säger han och fortsätter:

– Men om vi jämför med PV där det finns fler dedikerade begagnatsäljare, sker interna möten kring begagnatlagret och dess omsättningshastighet, paketering och även stora interna märkesvisa konferenser kring begagnat så är motsvarande för tunga fordon nästan ett oskrivet blad. Utan det är nybilsfokus som nästan alltid gäller för tungt.

Men bara genom att börja tala om begagnade tunga fordon även inom märkeshandeln kan mycket vara vunnet för begaffären.

– På Tunga BegBil-19 kommer vi att prata om nuläget, vad som sker i omvärlden, diskutera affärsmodeller och visa på goda exempel samt ta upp förutsättningar för export. Säg att vi gör en copy cat på framgångsrika BegBil för personbilar, avslutar Axel von Essen, Volvohandlarföreningen och MRFs styrelse för tunga fordon.

På TUNGA BegBil-19 ges även rikligt med utrymme åt att byta erfarenheter och att nätverka.


Läs mer om Tunga BegBil-19 här.


Axel von Essen, Svensk Volvohandel