Framtidsforum om kompetensen i branschen

Forumet pekade på branschens akuta behov för att klara framtida lönsamhet genom att få tillgång till rätt kompetenser och då även se vilka möjligheter som kan finnas via nyanlända, vuxenutbildningar med mera.
Stefan Fölster från Reforminstitutet var inbjuden för att ge en bild av framtidens arbetsmarknad, bland annat vilka hot och möjligheter som ligger i digitaliseringens effekter. Gruppen hade sin bas från såväl återförsäljarled, verkstadsnät, importör/fabrik, gymnasieskolor, jordbruksmaskiner och arbetsmarknadsperspektiv.
Många små och stora ämnen lyftes upp som intressanta trådar att jobba vidare med och man såg att arbetet kring kommande Motorbranschcollege kommer att vara en bra och viktig bärare av många av dessa ämnen.
Gruppen kommer att fortsätta sitt arbete och planerar att under hösten/vintern träffas för att föra diskussionen vidare inom områden såsom kommunikation till grundskola, samarbete med skolornas yrkesvägledare med mera.
