Cupra ända upp på pallen - MRF

Cupra ända upp på pallen

Per Brinkenberg, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Samarbetet med åf och med föreningen, alla diskussioner vi haft med mycket ge och ta, samt det samförstånd vi uppnått och den plan vi lagt tillsammans, allt har lett till det här fina resultatet.

Vad är du mest missnöjd med?

– Egentligen inget alls. Vi är inne på en resa som nu fortsätter. Vi har lite lägre betyg på några områden och där måste vi fortsätta arbeta med att förbättra oss.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– En utmaning blir ju att ligga kvar på den här höga nivån. Men vi måste lyssna med handlarna och med föreningen kring de punkter där vi ligger lägst. Vi har redan möten bokade ock ska ta tag i dessa punkter.

Cupra är nykomlingen som redan andra året kör in på bronsplats. Trots tunga investeringar i nytt bilhallskoncept gör återförsäljarna tummen upp.

Cupra debuterade i förra årets enkät, med en åttondeplats. I år kör man in på en tredjeplats.

Per Brinkenberg, märkeschef för både Cupra och Seat, är jättenöjd med utfallet.

– Det är ju självklart att vi är supernöjda med det här resultatet. Samarbetet som vi haft under många år med återförsäljarföreningen, alla de diskussioner vi haft, med mycket ”ge och ta”, det samförstånd vi uppnått och den plan vi tillsammans har lagt – allt detta har lett till det goda resultat som vi nu ser.

Cupra har gått stabilt uppåt genom hela enkäten och förbättrat resultatet på flertalet punkter. Höga betyg får frågorna kring lyhördhet, försäljning, kampanjer och organisation. Även ”total nöjdhet med generalagenten” och ”samarbetet med märkesföreningen” får mycket goda omdömen.

Inom området återförsäljar- och agentavtal har Cupra varit tidigt ute. Handlarna är enligt enkäten positiva.

– Vi har haft agentavtal sedan 2022. Vi har tillsammans med åf successivt löst de frågor som uppstått. Min uppfattning är att handlarna tycker det här är bra. Nu är det slut på prutningen. Vi som importör är ansvarig för prissättningen och måste dagligen bevaka marknaden och bli ännu duktigare på att sätta rätt pris, konstaterar Brinkenberg.

Marknadsföringen belönas av återförsäljarna med toppbetyg.

– Vi jobbar med påkostade produktioner som sticker ut. Det är ungdomligt, mycket musik och högt tempo, mer som en livsstil. Folk reagerar positivt på vår reklam, säger han, och fortsätter:

– Det ska gå som en röd tråd från vår hemsida, genom all marknadsföring och ut till de lokala Cupra-garagen, det lokala showroom-konceptet ute hos handlarna.

Det var en del diskussioner tidigare med handlarna om detta, berättar Brinkenberg. Vilket är förståeligt, ett Cupra-garage är en tung investering. I dagsläget finns det närmare 30 invigda anläggningar. 

– Cupra-garagen ska förmedla en loungekänsla och blir viktiga för att fullborda upplevelsen av Cupra som ett premiummärke. De blir grunden för vår fortsatta tillväxt. 

Årets fina placering för Cupra är frukten av ett målmedvetet arbete med enkäten från ga:s sida. Brinkenberg berättar hur de gjort:

– Vi har jobbat väldigt hårt med förra årets enkät och stämt av löpande med återförsäljarrådet. Inom varje område, till exempel inom service, biltillgång och marknadsföring, har vi visat återförsäljarna vad vi gjort. Uppenbarligen har detta lyckats och de har uppskattat våra åtgärder. Därför har vi fått ett högt betyg i år. 

Brinkenberg resonerar vidare kring framgången i årets undersökning.

– Vi är synliga och mycket på plats ute hos våra åf och har en bra dialog med dem. Vi lyssnar med säljare och med servicesidan. Om de tar upp en sak med oss är det viktigt att det leder till förbättring. Där är vi snabbfotade och får saker gjorda.

Brinkenberg undrar, kanske lite skämtsamt, om det är 5,0 som är högsta möjliga betyg, men skalan är numera höjd till 6,0 så han konstaterar att, trots årets stora förbättringar för märket, så finns det ändå saker kvar att göra. Men han är inte direkt missnöjd med någonting i årets utfall.

– Det är andra året för Cupra och en resa som fortsätter. Vi har ju till exempel fortfarande lite lägre betyg på garanti- och goodwill, även om de gått upp, där måste vi fortsätta jobba med att förbättra oss. Men vissa saker är ju kopplade till system som vi inte kan ändra. De är som de är, säger han.

Det stora problemet för många märken, inklusive Cupra, i förra årets enkät, var den bristande biltillgången och de osäkra leveranstiderna. För Cupra är detta nu överstökat. Handlarna ger Cupra betyg långt över medel för biltillgång.

– Nu är det full gas framåt. Idag har vi ingen kvarstående leveransproblematik och inga restriktioner. För 2024 har vi väldigt god biltillgång, säger Per Brinkenberg med tillförsikt. 

2024 är också året för ”the big bang” – ett stort lanseringsprogram som omfattar hela fem modeller, elbilar och produkter för företagsmarknaden. Det fortsätter sedan de följande åren med ytterligare lanseringar. 

Utvecklingen framåt blir att behålla det goda läget man uppnått och att jobba ytterligare med de områden som inte är riktigt bra. 

– Vi har en bra relation och dialog med handlarna och med föreningen och vi måste lyssna av och naturligtvis förbättra oss på de punkter där vi ligger lägst. Möten är redan bokade inom varje avdelning för att jobba vidare med resultaten och ta tag i det som inte fick toppbetyg.  

 – Utmaningen blir att ligga kvar på den här höga nivån. Vi vill ju inte gå upp ena året och ner det andra. Vi har fått ett väldigt fint betyg av våra åf – och vi har personligen tackat både återförsäljarna och märkesföreningen för detta. Det måste vi nu förvalta och behålla och göra ännu lite bättre.

Text Tomas Ulander Foto Peter Knutson

Dela via mail

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Tommy Andersson, sektorchef personbilar SVÅ

Konstruktivt samarbete

Cupra gör en stark resa i årets enkät och tar ett stort steg från förra årets åttonde plats och upp till tredje plats. Återförsäljarna sätter bra betyg på i stort sett nästan alla frågor.

Cupra vinner ”internkampen” inom Volkswagengruppen på flera områden. 

– Det här är välförtjänt säger Tommy Andersson, som är Sektorchef för Personbilar på återförsäljarföreningen. Generalagenten och fabrik har jobbat och investerat väldigt mycket för att lansera och bygga varumärket i Sverige. De har attraktiva erbjudanden i marknaden som når ut bra och Cupra tar för sig försäljningsmässigt.  

Andersson ger lite bakgrund och berättar om Cupra som det nya, spännande och elektrifierade märket som ska nå en annan målgrupp än det mer etablerade systermärket Seat. Förra året var lite av ett etableringsår, då ett stort antal Cupra-anläggningar rullades ut.

– När återförsäljarna investerar så mycket i nya anläggningar och ett nytt varumärke, då måste marknadsföringen stödja det, så att affärerna och volymerna kommer och bygger en position i marknaden. Vi lyckades hålla en bra nivå i försäljningen och även gå framåt, så man kan inte annat än glädjas åt framgången, säger Tommy Andersson.

Just marknadsföringen är något som Andersson framhåller som en av styrkorna med Cupra.

– De är duktiga på marknadsföring och på att ta fram bra kampanjer, som ligger nära affären. Det är starka kunderbjudanden och de jobbar även snabbt och testar nya lösningar. Vi ser ju att det fungerar – märket har ju tagit sin plats nu.

På frågan om vad som kan förbättras inom Cupra ser Andersson att det i princip är samma saker som gäller för de andra märkena i Volkswagengruppen.

– Jag kan inte se något specifikt område där Cupra sticker ut negativt, mer än vad som gäller för de övriga märkena i gruppen. Cupra har ju samma utmaningar som de andra, till exempel en stundom tungrodd administration inom garantihanteringen. Sedan innebär en ökad försäljning också ett större fokus på att servicemarknadssidan ska följa med i samma takt och fokus.

– Det som skiljer är ju att Cupra är i en uppbyggnadsfas och ska etablera sitt varumärke och öka märkeskännedomen. Men det är de ju på god väg med.

Efterarbetet med enkäten, analysen, förbättringsåtgärderna, kan nog skilja något mellan olika generalagenter. Cupra verkar ha tagit detta ett steg till.

– De har jobbat aktivt med resultatet från förra årets GA-enkät. De har haft ett nära samarbete med återförsäljarföreningen och återförsäljarna och vi har haft konstruktiva och bra möten, där vi har gått igenom punkt för punkt. 

– De har också varit lyhörda och intresserade av återförsäljarnas syn, vad som ligger bakom och hur man kan jobba framåt – ett sunt förhållningssätt. Så jobbar nog de andra märkena också, men det här var ett lite annorlunda angreppsätt. Resultatet ser vi ju nu – det går framåt för Cupra, avslutar Tommy Andersson.

Text & foto Tomas Ulander