Hamnar sist men har en plan - MRF

Hamnar sist men har en plan

Fredrik Tevin Ivarsson, kommersiell direktör

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att servicesidan går fortsatt starkt och att vår biltillgång har blivit bättre. Nu är det viktigt att vi fortsätter på den uppsatta planen för att återetablera Mitsubishi som varumärke i Sverige igen.

Vad är du mest missnöjd med?

– Vi måste tydligare kommunicera styrkan i varumärket för vi vet att det finns en viktig kvalitetsstämpel som gör Mitsubishi unikt. 

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi ska fortsätta vår plan att etablera Mitsubishi som bilmärke i Sverige igen och satsa på att få ett ännu bättre resultat nästa år.

Den tidigare osäkerheten i frågan om Mitsubishi skulle vara kvar i Europa för fyra år sedan präglar fortfarande enkäten. Det är GA:s huvudförklaring till jumboplatsen och de låga betygen.

Mitsubishi gör comeback i enkäten efter att ha varit borta ett tag. Det är inte en succé. GA når inte ens ett index-värde på 70. I många frågor ligger man minst två betygssteg efter medel.

Till skillnad från alla andra importörer ställer K.W. Bruun inte upp på intervjuer utan skickar skriftliga svar på frågorna. En återkommande förklaring i svaren är att resultaten beror på sviterna av att Mitsubishis speciella närhistoria. 2020 meddelade ju producenten att man skulle lämna Europa, bara för att ändra sig ett år senare. 

– Det har påverkat jättemycket och innebar att Mitsubishi blev tvungna att etablera sig på nytt i Europa. Det speglar såklart även resultatet i denna enkätundersökning, svarar Fredrik Tevin Ivarsson, Commercial Director på K.W. Bruun, via e-post.

En ny långsiktig plan påbörjades, en plan som ännu inte är fullt ut implementerad. Detta gör att resultatet inte kommer som en överraskning, förklarar han. 

– Det var väntat för oss att det skulle reflekteras i denna enkätundersökning. Vårt budskap till Sveriges återförsäljare är att vi arbetar aktivt med att etablera Mitsubishi som bilmärke igen och det finns mycket positivt att fokusera på när vi nu siktar framåt.

Eftersom märket inte var med förra året, går det inte att se om man förbättrat sig eller försämrat sig under fjolåret. Betygen jämförs därför enbart med medlen för all märken, och här sticker till exempel marknadsföring och kampanjer ut. En ÅF skrev i den öppna svarsdelen i enkäten att marknadsföringen var obefintlig.  

Hur ser ni på de dåliga marknadsförings- och kampanjbetygen?

– Marknadsföringen påverkas mycket av biltillgången och vad vi har möjlighet att aktivera. Det vi kan konstatera är att vi ökade marknadsföringen under Q4 2023 samt under Q1 2024, och det har gett goda resultat i bland annat ökade leads som går till våra återförsäljare. 

Även lyhördheten för lönsamhet samt bilpriser ligger dåligt till.  Vad säger ni om det?

– Sett till att Mitsubishi för knappt fyra år sedan tänkte lämna Europa var vi förbereda på att det skulle komma reaktioner. Vi arbetar för fullt med att etablera Mitsubishi igen i Sverige på alla fronter, från modellutbudet till priser och kampanjer. Nu har vi fokus på nya Outlander som presenteras till sommaren, säger Fredrik Tevin Ivarsson.

När det gäller leasing- och restvärdesfrågorna liknar situationen K.W. Bruuns andra märken med mycket låga betyg. Det handlar till exempel om möjlighet för ÅF att köpa tillbaka hyr- & leasingbilar. Det blir också tummen ned på konceptet för försäljning av begagnade bilar. 

Hur stort problem är dessa betyg för märkets affär och kommer ni att ändra på något här? 

– Vi har under våren introducerat möjligheten för återförsäljare att få förtur till att köpa tillbaka leasingbilar vars avtal löpt ut, och responsen vi har fått än så länge har varit god.

Märkets långsiktiga strategi är också något som bekymrar handlarna. En ÅF klagar på att avtalet förlängs med sex månader i taget. 

– Precis som vi påpekat i tidigare svar arbetar vi efter en plan att återigen etablera Mitsubishi som ett starkt bilmärke i Sverige. Vi hade bland annat vår årliga konferens i april där vi presenterade vår framtidsplan för Mitsubishi. 

Närmast medel kommer GA på tillgång till bilar och leveranstider. Möjligen kan man se frågeklustret som rör responsen på hantering av olika problem, som relativt starkt. Här är märket över 3 på de flesta frågor.

– Vi har ett starkt team som gör ett fantastiskt jobb på teknik och garantisidan, redo att bistå återförsäljare och kunder. Det är glädjande att detta uppmärksammas positivt.

Även utbildningsfrågorna och några av organisationsfrågorna – ekonomi, teknik, reservdelar och garanti – ligger kring 3 eller lite över. Jämfört med medelbetygen är det dock inga starka betyg.  

Text Rickard Jakbo

Dela via mail

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Jonas Olsson, ordförande ÅFF

Priserna måste ned, och modellerna bli fler

Ingen lansering att arbeta med och ett föreningsarbete på lågvarv. 2023 var ett bekymmersamt år för en Mitsubishi-handlare, enligt ÅFF-ordföranden.

– Det har varit ett jobbigt år med få modeller till felaktiga priser, säger Jonas Olsson, Mitsubishis ÅFF-ordförande.

Det klena resultatet kom inte direkt som en överraskning 

– Nej, jag är inte förvånad. Vi har haft en bilmodell, och den har varit felaktigt prispositionerad.

Har ni kunnat påverka priserna genom era kontakter med GA?

– Nja, de har gjort vad de har kunnat, jag har ju sett deras förutsättningar för bilarna och de är precis lika bekymrade som jag.

Här är det inte importörens fel, berättar han. 

– Vi har en samsyn med K.W. Bruun om att priserna måste ned, och att modellutbudet måste utökas. Det har pågått ett gemensamt arbete från oss och GA med att påverka fabriken inför nästa år, och i den delen upplever jag ett gott samarbete med K.W. Bruun.

Att det har hänt så lite med Mitsubishi under förra året har också påverkat föreningens verksamhet.

– Vi har haft en förening som varit mer eller mindre satt på paus, eftersom vi knappt har haft några modeller eller lanseringar som vi har kunnat arbeta med.

Det är svårt att diskutera enkäten i år, menar Jonas Olsson. I normala fall uppskattar han den, men i år är den inte riktigt relevant för märket med tanke på omständigheterna. Det gäller även låga betyg på restvärden och leasingaffären. Volymen är så låg, förklarar han. När det gäller de lite bättre betygen på hantering av olika problem, till exempel kvalitetsproblem med bilen, säger han ändå:

– Bilarna som finns är bra och om det uppstår problem finns ett bra garantipaket och en stor tillgång till reservdelar. 

Text Rickard Jakbo