Dubbla känslor hos GA inför spretigt resultat
NISSAN
Cecilie Pedersen, Sverigechef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att vi gått framåt där vi ska, på utbildnings- och marknadsföringsfrågorna. Att vi lyckas bra med vår utbildning är viktigt i och med den nya distributionsmodellen.

Vad är du mest missnöjd med?
– Engagemanget inför enkäten. Vi kommer att uppmana nätverket att bli bättre på att delta nästa år för att det ska bli en bättre helhetsbedömning.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Det handlar om att ge lite mer kärlek till de som jobbar med att sälja och serva våra bilar. De senaste åren har handlat mycket om siffror, om lönsamhet, det materiella och frågor som berör investerare och ägare. Men nu vill jag vässa arbetet vi gör mot alla de som utför arbetet.
Förra året präglades av att Nissan-nätverket stöptes om och att handlarna övergick från en traditionell ÅF-roll till att bli agenter för Nissan. Det är en del av förklaringen till att märket ligger kvar på en relativt svag nivå, enligt Nissans Sverigechef Cecilie Pedersen,
Märket ökar i poäng, men backar en aning på index till 83, vilket ger plats 16 i rankingen.
Vad beror det på att ni inte lyfter i enkäten tror ni?’
– Vi var en vecka in i den nya distributionsmodellen när enkäten skickades ut. Det är en stor del av förklaringen, säger Nissans Sverigechef Cecilie Pedersen.
Många saker är helt annorlunda sedan året före. Nissan är också noga med att inte längre använda ordet återförsäljare, utan just agenter. Konkret betyder nyordningen bland annat att GA sätter priser, hanterar fordonslager och står för en del av vissa fasta kostnader som tidigare legat på ÅF.
– Vissa saker är dock konstanta i bägge modellerna, och här gläds jag över att vi har gått fram inom marknadsföring och utbildning.
Betyget på lokal marknadsföring seglar upp och förbi branschmedel.
Vad har ni gjort konkret inom marknadsförings- och varumärkesfrågorna?
– Vi har till exempel satsat på sociala medier och samarbeten med influencers och vi har stärkt möjligheten för nätverket att jobba lokalt, till exempel genom att öka budgeten för lokal marknadsföring. Det är viktigt att agenterna ska kunna göra vad som känns rätt för dem på sin lokala marknad.
I de flesta märkens resultat brukar man se en tydlig tendens i betygen. Antingen går det överlag uppåt eller nedåt, med något eller några undantag. Men Nissans resultat i år spretar.
Det är mycket stora svängningar både upp och ned i betygen. Vad kan det handla om?
– Ja, till en stor del har det att göra med den stora förändringen, där vissa saker har ändrats mycket i och med nya modellen.
En annan sak som kan påverka är de få svaren, tror hon.
– Varför en enskild fråga ändrar sig mycket kan vara svårt att tolka utifrån att det är så få svar, och heller inga kommentarer, säger hon.
Vissa servicemarknadsfrågor sjunker, som till exempel hur lyhörd GA är inom området. På flera garantirelaterade frågor får man låga betyg.
Vad beror tillbakagången inom servicemarknadsfrågorna på?
– Det är svårt att veta då vi inte gjort så många ändringar. Men svaren kan ha påverkats av att vi har ett nytt nätverk, där många av de nytillkomna agenterna kanske jämför med andra märken som de haft sedan tidigare.
När det gäller ersättningsnivåer på arbete förstår hon dock vad det handlar om, tillägger hon.
– Det är en fråga vi arbetar vi med tillsammans med ÅFF och servicemarknadsrådet.
Betygen på lyhördheten i service- och reservdelsfrågor ligger i bottenskiktet jämfört med branschmedel, även om medelbetygen ligger över 3. Hur stort problem är det för er?
– Inte jätteproblematiskt för vi har en bra diskussion med servicemarknasrådet. Vi har också lyckats stänga punkter som varit utvecklingsområden.
Lite förbryllad är hon över den rejäla ökningen på frågan om onlineförsäljning.
– Vi har ju inte börjat med onlineförsäljningen ännu. Men det skulle kunna handla om att det blivit möjligt för kund att boka provkörning online för att sedan hänvisas till en agent, eller så kan det vara så att man svarar utifrån vad man vet händer i framtiden.
Både ÅFF och GA är överens om att samarbetet dem emellan är bra. Det syns i betygen.
– Vi har under förändringen jobbat väldigt nära nätverket. 100 procent av vår övergång har gjorts hand i hand med ÅFF.
Text Rickard Jakbo
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

ÅFF tror på bättre tider med nya avtalet
Att Nissan ligger kvar på ungefär samma nivåer som förra året kan bero på en fortsatt osäkerhet under fjolåret, tror ÅFF:s Tomas Klingwall. Handlarna kände inte till förutsättningarna i det nya agentavtalet när de fyllde i enkäten.
– Vi har levt i ett sorts projektarbete under 24 månaders tid. Ingen hade klart för sig vad det skulle bli i slutändan. Inte förrän i sista kvartalet 2023, och det gällde även den viktiga frågan om lönsamhet.
Samtidigt sker starka ökningar på flera marknadsföringsfrågor.
– De har blivit bättre på digital marknadsföring under året. Det finns mer material. Även för lokalt bruk har man haft bättre digitalt material.
Bra går det också på frågorna om handlarnas möjlighet att köpa tillbaka hyr- & leasingbilar, frågan om serviceavtal och förlängda garantier till begagnade bilar.
– Det har blivit större möjligheter. ÅF kan ta tillbaka bilen efter tre år, tidigare har den gått till tredje part.
Samtidigt försämras betygen på näraliggande frågor som restvärdesnivå vid leasingprodukter och restvärdeshantering.
– Handlarna tänker naturligtvis på bilar som tidigare gick till tredje part. Det var privatleasingbilar som kom ut på marknaden utanför nätverket och handlarna tappade intäkten.
Märket ligger i bottenskiktet gällande hur lyhörd GA är i servicefrågor och reservdelsfrågor, även om medelbetygen ligger över 3.
– Reservdelar har vi haft ganska stora problem med ända sedan pandemin. Det är ett europeiskt och globalt problem. Underleverantörernas leveranssystem havererade efter pandemin, men därefter har de byggt om det. Vi hoppas och tror på en klar förbättring framåt.
Han säger att det är för tidigt att säga hur nöjt nätverket kan vara med det nya avtalet.
– Men om vi ser till processen och fram tills nu så finns en försiktig positivitet i nätverket.
Text Rickard Jakbo Foto Fredrik Stehn