Motorbranschen = Framtidsbranschen - MRF

Motorbranschen = Framtidsbranschen

Vad ska du bli när du blir stor? Den frågan har vi alla fått och ganska få av oss blev den där brandmannen, veterinären eller fotbollsproffset vi tänkte oss när vi var små. Själv ville jag bli både arkeolog och pilot som barn och hade väl kanske inte riktigt VD-posten för MRF som ett känt yrkesval när jag började skolan. Men, tänk ändå så spännande resan i motorbranschen kan bli.

Jag skulle vilja slå ett slag för att fler ska vilja välja motorbranschen. Den tid då ett mekanikerjobb var tungt och smutsigt är förbi. Idag sköts mycket via datorer och verktygen för en bra arbetsmiljö finns på plats. I dag pratar vi istället om uppkopplade och självkörande fordon, integrerade digitala system som ligger i framkant av teknikutvecklingen. Dessutom är lönerna anständiga och det finns gott om karriärmöjligheter. Motorbranschen behöver runt 6 000 tekniker de närmsta åren. Men, viktigt att minnas är att motorbranschen ingalunda bara är för tekniker. Det finns ett stort behov av säljare, ingenjörer, administratörer, ekonomer osv. En framtidsbransch för många med andra ord.

Så vad gör vi för att hitta så många nya kollegor de närmsta åren?

Förutom olika rekryteringssatsningar, informationskampanjer och skolträffar vi själva gör så behövs det en ny insikt hos unga som är på väg att välja vilken karriärväg de vill gå – och hos deras föräldrar.
Vi måste få upp statusen för yrkesprogrammen och få stora satsningar på kompetensutveckling för lärarna. Det kan inte vara så att en rektor har 1 500 SEK/år/lärare till extern fortbildning av sina lärare i en bransch där teknikutvecklingen tar jättesteg varje dag. Vi som bransch välkomnar gärna nyanlända in i våra verksamheter, men det behövs enhetliga och enkla regler för hur support från bland annat arbetsförmedling (AF) och myndigheter kan se ut.

Idag är det lokala bra initiativ från företag och AF-lokalt som gjort att nyanlända fått praktikplatser varvat med utbildning i språk och teknik. Här måste en enhetlig verktygslåda för hela landet finnas, en verktygslåda som också möjliggör vuxenstudier för folk som står utanför arbetsmarknaden eller som vill göra karriärväxling.

Viktigt är att det regelverk som sätts upp är långsiktigt för företagen och inte blir som den satsning man gjorde på unga med sänkt arbetsgivaravgift som togs bort efter senaste regeringsskiftet.

Vi i motorbranschen kan vara självkritiska och vi måste bli bättre på att informera om hur det faktiskt är att jobba i våra företag – en framtidsbransch. Vi behöver nå unga, nyanlända, studie- och yrkesvägledare och föräldrar. Detta är en prioritet i vårt arbete på MRF. Men vi behöver hjälp av politiken för att få tillräckliga resurser i yrkesprogram och vuxenutbildning samtidigt som tydliga, enkla och långsiktiga nationella supportformer för att kunna rekrytera nyanlända eller ta in folk i sin karriärväxling måste finnas på plats.

 


Tommy Letzén
vd MRF