Lars Lieberg, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar mars månads nybilsregistreringar.

30 256 nyregistrerade personbilar i mars får betecknas som en bra siffra, trots att den är 6 950 bilar (-18,7 procent) lägre än i mars föregående år, då 37 206 bilar registrerades, och det som upplevs hos handlarna därute skiljer sig rätt rejält åt. Vissa tillverkare har långa leveranstider på i synnerhet bonusbilar men även av andra populära modeller, medan en del märken tydligt känner av en inbromsande marknad. Det är därför inte helt självklart att registreringssiffrorna återspeglar den försäljningstakt man upplever hos handlarna för tillfället. Ytterligare faktorer som påverkar försäljningen är hur man ligger till med sina elektrifierade produkter, där marknaden växer i rask takt och en viss påverkan kan även kronans låga nivå mot andra valutor ha, då en del tillverkare kan styra produktionen mot andra marknader än den svenska för att man får bättre betalt.
Med en fjärdedel passerad av året, som ska sluta på 335 000 bilar, har vi nu nått 73 880 bilar och 261 120 återstår.

Om personbilsnivån ska betecknas som bra, så har transportbilar det något trögare gällande nyregistreringar.
4 191 blev antalet registreringar i mars (-24,7 procent). Det är ändå ett rejält snäpp bättre än årets första två månader, så vi får hoppas att det här är början på en liten ökning av försäljningstakten.
För att prognosen på 50 000 ska hålla, behöver nu 4 400 bilar registreras varje månad resterande nio månader av året, men av det vi hittills har sett av ordertakten, så är det inte sannolikt att vi får se en sådan ökning innan sommaren i alla fall, och då kan det vara så att prognosen för transportbilar har varit lite för högt beräknad för 2019, beroende på den “baksmälla” som bonus malus-effekten gav.
Ackumulerat har registreringarna nu nått 10 054 bilar och 40 000 återstår för att prognosen ska slå in.

Att tunga lastbilar har längre ledtider i sina affärer, beroende på både beslutsprocess och fysiska leveranstider, ger konsekvensen att registreringstakten håller sig stabil över lång tid, och med 647 registreringar nu i mars (+15,7 procent), visar affärsområdet att det fortfarande finns kraft i marknaden och att försäljningen visar tecken på att hålla i sig ett bra tag till. Efter tre månader har 1 514 lastbilar registrerats och det är till och med bättre än rekordåret 2018, då 1 419 bilar registrerades under januari-mars.

Filer öppna enbart för medlemmar:

Orderingång personbilar & transportbilar vecka 16

Äkta reg “släpar” alltid en månad efter.

 

MARS 2019

Nyregistrerade personbilar totalt
Modelltoppen
Dieselbilsregistreringar
Miljöbilsregistreringar
Länsstatistik, sammanställning
Länsstatistik, detaljerad
Privatimporterade bilar
Lastbilsregistreringar
Fordonsbeståndet
EU-statistik, personbilar
EU-statistik, kommersiella fordon
BIL Swedens nyregistreringsstatistik
BIL Swedens nyregistreringsstatistik, pb, fabrikat o modell

Var vänlig observera att filerna med begagnade bilar, exporterade bilar och skrotade bilar numera ligger under “Begagnatmarknaden”

Lars Lieberg
bilhandelsansvarig MRF
Tel 08-701 63 00
Skicka ett mejl till MRF

Bilhandel

KKVs rapport – försäkringsbolagens makt över bilen

Bilägarna styrs av fordonstillverkare och försäkringsbolag. Det skriver Konkurrensverket, KKV, i sin rapport ”Makten över bilen”....

Läs mer

Ny förordning för färdskrivare

Det nya regelverket Förordning 165/2014 om Färdskrivare vid vägtransporter (EU) för yrkestrafiken införs utan möjlighet till...

Läs mer

Begagnatmarknaden – maj 2019

Klaus Silfvenius, ny Bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar begagnatmarknaden i maj 2019.

Läs mer
Visa alla