Nu är det bara dagar kvar till MRFs specialseminarium Tunga BegBil. Björn Svedrin, begagnatansvarig på Scania Sverige, kommer att medverka ännu en gång.
Denna gång kommer han tillsammans med Volvokollegan Jan Stridsberg, bland annat tala om hur man förbättrar inleveransprocessen.

I detta medley är hantering av påbyggnationer en icke obetydlig del.

– Många åkare lever i tron att de ska kunna ge en påbyggnation ett andra liv, det vill säga flytta över den till ett nytt chassi. Men så hårt som dagens fordon körs och därmed slits är det i regel inte ekonomiskt försvarbart. Även om det skulle vara klokt, så kostar det mer än vad det smakar, inleder Björn.

Ur ett begagnatperspektiv är värderingen av bilen med en gammal och överflyttad påbyggnad svår. Det är stor risk att det blir fel för kunden, det som var rätt då, blev fel senare, resonerar Björn vidare.

– Dock kan det vara ekonomiskt försvarbart om man har någon form av specialfordon, en kranbil eller liknande, som är byggd på en Euro5 men lagstiftningen ställer krav Euro6 för att fordonet ska kunna användas. Alternativt att det ställs krav på annat drivmedel, som gas. Då kan det vara ett alternativ.

– Ska man sätta någon generell gräns, ”bäst-före-datum” för en överflyttning, är upp till tre år gammalt en möjlig gräns, men allt beror på vad det är för påbyggnad och hur speciell den är eller vad den kostat från början, fortsätter han och tillägger:

– Här tror jag också att påbyggarna måste ta ett större ansvar och börja erbjuda överflytt.


MRFs heldagsseminarium Tunga BegBil-20 arrangeras 18 februari.

Se föredragshållare och program här

Boka ditt deltagande på konferensen här

Tunga BegBil-20

Drivmedelsfrågan är en svår fråga för tunga fordon

Vilken strategi ska man ha som åkare och därmed förordas av lastbilsförsäljaren avseende drivmedelvalet? Mattias Ivarsson...

Läs mer

Överflyttade påbyggnationer är svårvärderade

Nu är det bara dagar kvar till MRFs specialseminarium Tunga BegBil. Björn Svedrin, begagnatansvarig på Scania...

Läs mer

Begaffären börjar när nybilen beställs

Restvärden är den stora framtidsfrågan för begagnatsidan inom lastbilsbranschen. Det menar Axel von Essen, LV-ansvarig på...

Läs mer
Visa alla